Gjenåpning av Rygge flyplass

Da Ryanair etablerte seg på Moss Lufthavn Rygge i 2012, ble den røde løperen rullet ut. Nå håper dagens eiere at flyplassen kan få en reåpning. I mellomtiden krangler  politikerne om hvilke partier som jobber hardest for å legge til rette for en gjenåpning. (Foto: Geir Hansen)

Da Ryanair etablerte seg på Moss Lufthavn Rygge i 2012, ble den røde løperen rullet ut. Nå håper dagens eiere at flyplassen kan få en reåpning. I mellomtiden krangler politikerne om hvilke partier som jobber hardest for å legge til rette for en gjenåpning. (Foto: Geir Hansen)

Av
DEL

REPLIKKI et tidligere innlegg og støtte til planene om å åpne Rygge flyplass igjen skriver vi i Frp at vi er urolig for Sp og Ap sine meninger om hvem som skal drive taxfree salg på flyplassene,og at dette skaper usikkerhet hos dagens eier av flyplassen.

I sine programmer skriver disse: Sitat fra Sp sitt program: «Senterpartiet har foreslått at Vinmonopolet AS skal ta over taxfreesalget av alkohol på norske lufthavner. Forslaget vil ikke svekke finansieringa til Avinor.»

Ap skriver i sitt program: «Vurdere å la Vinmonopolet ta over driften av taxfree-ordningen når gjeldende avtale utløper. Inntektene til flyplassene videreføres.

Det at Ap for kort tid siden har sagt nei til Sps forslag, betyr ikke at partiet har bestemt seg og satt punktum i saken ennå. De kan fortsatt si ja til å la Vinmonopolet ta over taxfreesalget.

Vi føler oss ikke trygge på at Sp og Ap ikke gjennomfører sine valgprogram om det skulle bli et regjeringskifte i 2021.

Så kommer også LO på banen og er opprørt når vi konstaterer at Rygge flyplass hadde vært borte lenge før seteavgiften kom om de hadde fått gjennomslag for sine boikott opprop.

Vi er ikke i tvil om at LO i likhet med Frp, ønsker å få gjenåpnet flyplassen, men historien må de ta med seg.

Sentrale stemmer i LO har i årevis oppfordret til en boikott av Ryanair, noe som, dersom den hadde fått full effekt, trolig ville ført til at Moss lufthavn Rygge hadde blitt lagt ned lenge før seteavgiften for alle landets flyselskaper kom.

Likevel er LO-leder i Østfold nå sterkt opprørt over regjeringen, og deres flyseteavgift.

Det er korrekt at Ryanair oppgir avgiften som årsak til at de trekker seg ut av sin base på Rygge, med det resultat at flyplassen stenger, men LO er altså sinte over at det innføres en avgift som tilsynelatende får den samme konsekvens som det deres egen boikott-oppfordring ville ha fått, om mange nok hadde fulgt rådet.

Trafikk grunnlaget ble jo skapt av Ryanairs trafikk som sto for nær 90 prosent av trafikken på Rygge, og gjort driften mulig - ifølge flyplassens egne opplysninger.

Vi registrerer at Ap-Sp og LO har behov for å «legge røyk» over egne standpunkt, handlinger og programvedtak, men ikke løp fra det som er sannheten.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags