– SAS må pålegges å bruke Rygge

Nåværende regjering må på banen og åpne for at det blir SAS-flyginger innenlands fra Rygge, mener Eldar Johnsen. (Foto: Vidar Ruud, NTB Scanpix)

Nåværende regjering må på banen og åpne for at det blir SAS-flyginger innenlands fra Rygge, mener Eldar Johnsen. (Foto: Vidar Ruud, NTB Scanpix)

Av
DEL

Debatten om RyggeÅ gjenåpne Rygge sivile flyplass burde vært en enkelt sak. Hvorfor vil Avinor bygge ut den tredje rullebanen på Gardermoen når vi har en fullt utbygd flyplass på Rygge?

Nå har heldigvis miljøaktivister begynt å protestere mot å ta dyrket mark for en ny rullebane på Gardermoen.

Og hvem eier SAS? Jo, den norske stat har en stor aksjepost i selskapet.

Så er mitt spørsmål: Hvorfor skal det gå cirka 15 SAS-fly til Bergen og Trondhjem hver dag? Her kunne Rygge fått flere avganger innenlands. De som bor i Østfold, Ski og sør i Oslo vil ha lettere adgang til Rygge enn Gardermoen. For ikke å snakke om mindre kjøretid, enkel parkering og innsjekking. Da snakker vi også miljø.

Som sagt: Hvem eier SAS? Her må samferdselsministeren på banen og forlange at Rygge skal prioriteres som fullverdig bane for SAS.

Så kommer de andre selskaper som Ryanair i tillegg. Hva med Wizz Air og Norwegian?

Mitt budskap er: Nåværende regjering må på banen og åpne for at det blir SAS-flyginger innenlands fra Rygge.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags