– Lian slår inn åpne dører

Sarpsborg-ordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap) svarer her på et leserinnlegg skrevet av Stein E. Lian, listekandidat for Sammen For Sarpsborg. (Foto: Jarl M. Andersen)

Sarpsborg-ordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap) svarer her på et leserinnlegg skrevet av Stein E. Lian, listekandidat for Sammen For Sarpsborg. (Foto: Jarl M. Andersen)

Av

Sarpsborg-ordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap) svarer Stein E. Lian, listekandidat for Sammen For Sarpsborg.

DEL

Svar fra ordførerenBypakke Nedre Glomma er ingen godt bevart hemmelighet. Stein E. Lian skriver i innlegget sitt i SA på mandag at bypakka ikke er omtalt i lokal presse eller nyheter.

Lian etterspør også informasjon om jernbanetrasé og rett linje, men slår inn åpne dører.

Både Sarpsborg kommune og Bane NOR har egne nettsider med informasjon om Intercity-utbyggingen. Alle saksdokumenter, referater og oversikt over stemmegivning fra en lang rekke politiske møter, ligger også tilgjengelig på sarpsborg.com.

Lian stiller også seks spørsmål i innlegget sitt. Her er svaret mitt:

1. Jernbanen vil, som den allerede gjør i dag, være forbundet med Sverige også etter utbygging av dobbeltspor.

2. Kortere reisetid til Oslo er et premiss for utbyggingen. Det er beregnet at reisetiden vil bli 25 minutter kortere fra Oslo til Sarpsborg etter at dobbeltsporet er utbygd.

3. Det blir planlagt med to parkeringsmuligheter i tilknytning til stasjonen - ved Grina og Glengshølen. I tillegg skal tilretteleggingen for syklende og gående bli langt bedre enn i dag, slik at flere kan la bilen stå.

4. Jeg er også bekymret for at byggeperioden vil bli en slitsom periode for byen vår. Samtidig må vi huske på at jernbanen bygges i et hundreårsperspektiv. I år er det 140 år siden Østfoldbanen åpnet. Vi må også være glade for at det stadig graves og bygges i byen vår, også uavhengig av jernbanen. Ny Sarpsbru står øverst på min ønskeliste. Det kommer nok til å være slitsomt og en belastning mens den bygges, men likevel helt avgjørende hvis Sarpsborg skal være en attraktiv by i framtida.

5. Lian legger til grunn at utvikling av jernbanen skal være til fordel for fellesskapet, men påstår at vi har satt oss i bunnløs gjeld til staten som følge av investeringer i Fredrikstad. Dette vil jeg klart tilbakevise. Jernbanen bygges av staten. Det er Stortinget som vil bevilge midler til dobbeltsporet. Hvilke investeringer i Fredrikstad som Lian sikter til, er det vanskelig å forstå utfra innlegget.

6. I sitt siste spørsmål hevder Lian at vi i Sarpsborg skal betale bompenger for utvikling i Fredrikstad. Heller ikke dette stemmer. Bompengeinnkrevingen i Sarpsborg vil starte opp når utbyggingen av riksvei fra Rolvsøy til Alvim og riksvei 22 Hafslund - Dondern startes opp  i Sarpsborg, sannsynligvis i 2021.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags