Vi må rekruttere og beholde flere gode lærere

(Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix)

(Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix)

Av
DEL

Skolen i NorgeKommentar til lederartikkel i Sarpsborg Arbeiderblad 7. november:

Mye går rett vei i norsk skole. Det er blitt flere og bedre lærere. Elevene lærer mer, de er mer på skolen og flere fullfører videregående. Samtidig står vi overfor en utfordring: Om 22 år kan vi komme til å mangle 5.800 kvalifiserte lærere i grunnskolen, hvis ikke situasjonen fra 2017 endres, ifølge nye beregninger fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Beregningene er et verktøy, ikke fasit. Med gode tiltak kan vi rekruttere flere lærere til skolen og påvirke utviklingen. Det har vi lyktes med før, og det vil vi klare også fremover.

Regjeringen har flere langsiktige satsinger som må få tid til å virke. Vi har blant annet gjort lærerutdanningen mer attraktiv som masterutdanning og vi har innført ordning med sletting av studielån, i tillegg til rekrutteringstiltak.

Vi er også enige med organisasjoner for lærere, skoleledere og skoleeiere om rammer for veiledning når nyutdannede lærere starter på en skole, sånn at disse får en god start på karrieren i skolen.

Allerede i år har det kommet tydelige signaler på at flere vil jobbe i skolen. Det har vært rekordstor søkning til lærerutdanningene, nesten en av ti søkere vil nå bli lærer.

Det er flere forklaringer på den beregnede mangelen. Innføringen av lærernorm i høst som begrenser antall elever per lærer forklarer noe, men en like viktig forklaring er at SSB for første gang har regnet med hvor mange ukvalifiserte lærere som må erstattes med kvalifiserte. I dag får mange barn undervisning av ukvalifiserte lærere, så SSB belyser et viktig problem.

Vi er uenige med lederartikkelen i Sarpsborg Arbeiderblad 7. november som stiller seg kritisk til lærernormen og kompetansekrav til lærere. Dette er to viktige tiltak som på sikt bidrar til økt kvalitet i skolen: Lærernormen gir flere lærere i skolen, slik at hver lærer får mer tid til å se og følge opp hvert enkelt barn. Kompetansekravene sikrer at alle elever møter faglig sterke lærere. Derfor har vi siden 2014 sørget for at over 27.000 lærere har fått tilbud om videreutdanning, og vi er på god vei mot målet om å sikre at alle lærere har tilstrekkelig fordypning i fagene de underviser i innen 2025.

Med flere og bedre lærere styrker vi laget rundt hvert enkelt barn. På den måten sørger vi for en skole der alle kan lykkes.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags