Fritt skolevalg er frihet

Sandra Lexander

Sandra Lexander Foto:

Av
DEL

LeserbrevJeg ønsker å kommentere Mathias Lind Høyning fra AUF sitt svar på mitt innlegg om fritt skolevalg.

Først og fremst mener jeg at å kalle fritt skolevalg for karakterbasert opptak blir feil, for videregående opptak er karakterbasert uavhengig av om vi har fritt skolevalg eller følger nærskoleprinsippet til Arbeiderpartiet.

Nærskoleprinsippet er også karakterbasert, for det er fortsatt karakterene som avgjør om man kommer inn på første-, andre- eller tredjevalget. Man kan i Østfold i dag risikere å komme inn på en linje man ikke ønsker å gå, om man ikke når den poengsummen man trenger for å komme inn på det man vil.

Fritt skolevalg handler om å gi elevene flere muligheter, for det fritt skolevalg gjør er nettopp å øke valgfriheten for elevene. Man får flere valgmuligheter innenfor en overkommelig radius, og man kan søke på den linja man ønsker å gå på flere skoler enn bare den nærmeste. Det vil aldri finnes en inntaksordning hvor absolutt alle får komme inn på akkurat den linja og den skolen man vil mest, men fritt skolevalg er det nærmeste vi kommer dette. Soneinndeling, og det at en prosentandel av plassene settes av, sørger for at fritt skolevalg ikke går på bekostning av elevene med lavest snitt. Godt over 90 prosent av elevene i Akershus kommer inn på førstevalget sitt av både skole og linje med denne ordningen.

Lind Høyning mener fritt skolevalg vil skape A- og B-skoler, men her er jeg uenig. Viken Høyre vil jobbe for at alle skolene i Viken skal være like gode, så nei, dette skaper ikke A- og B-skoler. Dette skaper kun en skole der elevene får velge mer selv. Om en skole er god eller ikke avgjøres heller ikke av karaktersnitt for inntak. Det er andre faktorer, som blant annet skolemiljø, samarbeid med næringslivet, venner, linjer og programfag som kan avgjøre om det er riktig skole for en elev. Hvilken skole som er den beste er subjektivt.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg kan det være mange ulike grunner til at en elev vil gå på en bestemt skole. Det kan være man trenger et miljøskifte, at naboskolen tilbyr det programfaget man så gjerne ønsker å ta, eller at bestevenninna går på en annen skole enn nærskolen. Det kan være mange flere grunner, og det er urettferdig når faktorer man ikke selv kan noe for, som postnummeret til foreldrene, skal avgjøre hvilke muligheter man har. Ingen elever er like, men alle er unike, og da nytter det ikke å plassere elevene inn i et A4-system, hvor hvilken skole man skal gå på er bestemt av politikere og et postnummer. Vi må sette mennesker foran systemet, og gi elevene i Viken tilliten til å kunne velge det som er best for dem.

Jeg ønsker fritt skolevalg i Viken, fordi vi elever vet best selv hvor vi vil gå, og postnummeret skal ikke få avgjøre dette. Dette er Høyre garantisten for.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags