Bussruter til besvær

Vi trenger flere busser og flere bussruter, ikke kraftige kutt. Nedre Glomma vokser, og da må kollektivtilbudet vokse i takt med den veksten, mener Sondre Støen-Kvam.

Vi trenger flere busser og flere bussruter, ikke kraftige kutt. Nedre Glomma vokser, og da må kollektivtilbudet vokse i takt med den veksten, mener Sondre Støen-Kvam. Foto:

Av
DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

LeserbrevDet foreligger forslag om at antall bussruter i Nedre Glomma regionen skal reduseres til 10 ruter. Det er innleide konsulenter fra Asplan Viak og Urbannet analyse som har gjort utredningene for fylkeskommunen, og de har altså kommet fram til dette forslaget. For det første: Å bruke offentlige kroner til unødvendige konsulenttjenester er vi i Rødt svært kritiske til, all den tid fylkeskommunen innehar aktuell kompetanse i egne rekker. Man kan lure på om hovedårsaken til at man velger å «sette bort» utredning av kollektivtilbudet egentlig er å flytte de vanskelige beslutningene et annet sted. Det er et demokratisk problem.

Hovedtillitsvalgt i Nettbuss, Finn Arne Solberg stiller et betimelig spørsmål i leserinnlegg i Fredrikstad blad 31. juli d.å: «Var ikke forutsetningen å gi folk et tilbud som skulle redusere behovet for å kjøre bil? Da er vel ikke rutekutt den beste medisin?» Skal vi ha flere til å ta bussen og færre til å ta bilen, så må man bruke mer penger på det man vil ha mer av. Samt bruke mindre penger på det man vil ha mindre av. Naturlig nok. Er det ikke opplagt?

Politikerne har vedtatt nullvekst i biltrafikken, og da er rutekutt ikke bare dårlig medisin, men rett og slett stikk i strid med logikken. I rapporten fra utredningen er det et altoverskyggende ord: Effektivitet. De har lagt stor vekt på «effektivitet» når de foreslår å redusere 52 bussruter til 10 såkalte bybussruter, med «3 sekundærruter til mer spredtbygde områder».

Solbergs oppfordring er å lytte til kundene. Jeg er helt enig med han i det og jeg vil legge til at vi også bør lytte til de som kunne vært kunder.

Altså: Hvorfor tar folk bussen og hvorfor tar folk ikke bussen. Dette har etter sigende utrederne gjort i følge rapporten fra deres egen utredning, men da kan de umulig ha lytta godt nok. Forslaget deres innebærer blant annet nedleggelse av deler av rute 211, fra Sarpsborg til Skjeberg, og hvorfor og hvordan man kan komme med et så hårreisende dårlig forslag kan man bare lure på. Kvastebyen velforening har uttrykt sin tydelige misnøye mot dette i media, i likhet med flere. Så utrederne hadde lytta til brukerne altså?

I Skjeberg finner vi blant annet Høysand og Feriehjemmet, som er populære steder på sommeren. Det finnes flere attraktive utferdssteder i hele Nedre Glomma regionen, og dette er ofte steder som ligger utenfor de foreslåtte 10 bybussrutene. Det er veldig enkelt og greit å bare kunne ta bussen til disse stedene, eventuelt ha med sykkel på bussen. Det er også like enkelt og greit å være politiker uten bakkekontakt og bare foreslå kraftige kutt, når man selv bruker bil.

Sarpsborg har et bredt spekter av fritidstilbud, fra alpinanlegg til kystlinje. I Fredrikstad er kystlinja enda lengre, og det er Østfolds største by som rommer fritidstilbud spredt over et stort område. Et annet viktig argument for flere bussruter, er jobbreiser.

Hver eneste dag er det køer og rush på morgenen og ettermiddagen i både Sarpsborg og Fredrikstad. Folk skal hjem fra jobb, mange er slitne, mange er stressa. Mange har ikke peiling på når de kommer hjem pga trafikken. Med utvidelse av 109 veien vil det bli enda mer trafikk, viser undersøkelser. Med mer attraktivt busstilbud og enda flere bussruter, så vil flere ta bussen, og det er tryggere og mer forutsigbart enn privatbil. Du vet når du kommer hjem, du kan si fra til de hjemme når de må ha middagen klar, eller du kan planlegge når du skal kjøre sønnen eller datteren din på hockeytrening.

På søn – og helligdager trenger vi også bedre kollektivtilbud enn i dag. Med våre uttallige fritidstilbud – i tillegg til jobbmarkedet - i Nedre Glomma regionen så kreves det bedre busstilbud og en videreutvikling av de rutene vi har i dag, ikke kraftige kutt og «effektivitet» som er et misvisende ord å bruke i denne sammenheng. «Innsparing» og «ansvarsfraskrivelse» er ord jeg heller vil bruke. Til slutt må jeg bare nevne leserinnlegget til Monika Frøjd, Skjærviken, i Fredrikstad blad nylig. Strålende innlegg og jeg håper fylkesordfører Haabeth lar høre fra seg snart!

Sondre Støen-Kvam

Rødt Østfold

Sarpsborg

Følg på: @KvamSten

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags