Vil ha 15 minutter gratis parkering

Gratis: Ordfører Sindre Martinsen-Evje på parkeringsplassen i Kirkegata hvor kommunen ønsker seg et parkeringshus. – Jeg ønsker gratis parkering i et kvarter i noen av de mest sentrale gatene våre. skriver ordføreren.FOTO: Jarl M. Andersen

Gratis: Ordfører Sindre Martinsen-Evje på parkeringsplassen i Kirkegata hvor kommunen ønsker seg et parkeringshus. – Jeg ønsker gratis parkering i et kvarter i noen av de mest sentrale gatene våre. skriver ordføreren.FOTO: Jarl M. Andersen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

InnleggÅ bygge en by er byggeprosjektet som aldri tar slutt. Sarpsborg vokser og utvikler seg hver eneste dag. Mange av oss brenner for at sentrum, hjertet i Sarpsborg, skal bli enda hyggeligere og mer populært som et sted å bo, å jobbe, handle og oppleve.

Parkeringspolitikken er viktig fordi den kan bidra til å nå dette målet. Behovet for parkering er sammensatt. Bor du i Astrids gate? Skal du sette fra deg bilen for å kjøpe deg kake hos Jenseg? Eller skal du på jobb i Storbyen? Kanskje du skal kjøpe deg noe nytt hos Modena, og spise lunsj på Edo etterpå? Eller skal du besøke bestemor i leiligheten ved St. Marie plass?

I dag har vi mange ledige parkeringsplasser i sentrum, hele døgnet, hele uka. Likevel får jeg ofte høre at det er for vanskelig å finne parkeringsplass i Sarpsborg. Det er jeg delvis enig i, for det er ikke lett å vite hvor det er ledig akkurat når du skal parkere.

Det er også litt for tilfeldig hvor vi har parkeringsplasser i Sarpsborg. Som andre byer er det i Sarpsborg anlagt parkeringsområder der det ikke har vært bebyggelse, og vi har tillatt parkering i de gatene som er brede nok til det.

Skal vi nå målet om en mer attraktiv by, bør vi bruke en stor del av disse arealene til noe annet. Tomter som i dag brukes til parkering bør bygges ut, for å få mer aktivitet, flere arbeidsplasser eller flere boliger. Dette er viktig for å få flere mennesker og mer liv i sentrum.

Bystyret ønsker for eksempel å utvide biblioteket ved å bygge på det som i dag er parkeringsplasser ved siden av. I noen gater bør vi også fjerne parkeringsplasser for å legge bedre til rette for dem som skal sykle eller gå.

Men vi kan ikke fjerne mange parkeringsplasser i sentrum uten at vi samtidig får en del nye. Derfor vil vi nå sette i gang utredning av et nytt parkeringshus øst i sentrum, enten på kvartalet ved Kirkegata der det er parkering i dag eller i nærheten. Når vi skal bygge ut et helt kvartal kan vi også få plass til boliger, butikker eller spennende aktivitetstilbud, forhåpentligvis i et godt samarbeid med private aktører.

Parkeringshuset må bli lyst, romslig og gjerne med smarte løsninger for god brukervennlighet. Da kan du sette bilen i p-huset før handleturen, hvis du skal på besøk eller har andre ærender i sentrum.

Samtidig vil vi gjøre flere grep. Jeg ønsker gratis parkering i et kvarter i noen av de mest sentrale gatene våre. Vi vil også legge bedre til rette for at de som jobber i sentrum kan parkere gratis i utkanten av sentrum. Torsbekkdalen, Borregaardsbakken og Glengshølen er eksempler på slike plasser. Jeg ønsker blant annet at plassen vi kjenner som Sirkustomta skal asfalteres, skiltes og merkes opp til parkering.

I tillegg er det et mål å få innfartsparkering ved innfartsårene til sentrum, der folk kan sette fra seg bilen og komme seg til sentrum med buss eller sykkel.

I Fredrikstad er mange av disse tiltakene gjennomført. Folk er fornøyde, og aktiviteten i sentrum øker. Jeg mener at det er en fordel at det er de samme reglene i begge byene, og helst de samme prisene. .

Det skal fortsatt være mulig å ta bilen når andre alternativ ikke fungerer. Men Sarpsborg må ha mer å by på. Vi vil utvikle tomter til boliger, næring og kultur- og aktivitetstilbud, og prioritere busser, gående og syklister. Et levende sentrum har plass til mer enn biler.

Jeg håper at ny teknologi kan vise hvor nærmeste ledige parkeringsplass befinner seg, slik at vi slipper å kjøre rundt og lete etter plass. Det fører til mer støy og forurensning, og i tillegg gir det unødvendig trafikk. Å ta i bruk ny teknologi er en stadig større del av de kommunale tjenestene. Jeg kan ikke se noen grunn til at vi ikke skal gjøre det på dette området.

Mange av oss er glade i å kjøre til døra når vi skal på jobb. Ofte har vi mange stopp på veien, hente og bringe til barnehage, fotballtrening og legetimer. Det er møter både her og der i løpet av dagen.

Men det beste for byen vår er at vi fortsetter å utvikle oss. Derfor må mange av oss som jobber i sentrum belage oss på å sette bilen noen minutters gåtur unna arbeidsplassen vår, eller ta bussen til jobb. Kanskje kan elsykkelen få hverdagslogistikken til å gå opp?

Jeg håper at vi skal enes i et bredt politisk flertall om parkeringspolitikken, og at vi skal fortsette et godt og tett samarbeid med Sarpsborg næringsforening og næringslivet for øvrig.

Forventningen om at man kan komme seg til jobb uten bil, eventuelt parkere noen minutters gange unna, må også gjelde de ansatte på rådhuset. I dag har rundt en tredjedel av de ansatte parkeringsmulighet i kjelleren fordi de bruker privatbil til jobboppdrag. Kommunen må likevel gå foran med et godt eksempel og finne andre løsninger.

Byen må fortsette å vokse, vi må la andre enn bilistene også få plass i byen. Hvis ikke? Ja, da er vi helt parkert.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags