– Har dere sovet i timen, Sarpsborg?

KATASTROFE-VALG: Dette sikksakk-sporet mener Sverre Egil Larsen vil bli en samfunnsøkonomisk katastrofe og en hån mot Sarpsborg befolkning.

KATASTROFE-VALG: Dette sikksakk-sporet mener Sverre Egil Larsen vil bli en samfunnsøkonomisk katastrofe og en hån mot Sarpsborg befolkning.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

LeserbrevHvorfor skal en sarping som pendler til Oslo bruke 50 timer i året på 460 turer til Fredrikstad? Som følge av at fylkesordfører Ole Haabeth vil ha nytt dobbeltspor i sikksakk-linje nedom Fredrikstad, må en som pendler Sarpsborg-Oslo sitte på toget i 50 timer ekstra hvert år!

Dere er selvfølgelig hjertelig velkommen til Fredrikstad, men vil dere virkelig fortsette å reise den 36 km lange sløyfen nedom oss hver gang dere skal til Råde eller Oslo med tog, når dere nå kan få en ny trase for høyhastighetstog Rolvsøy–Råde på 14 km?

Uansett hvor en jernbanestasjon ligger vil det være kun noen få som bor i gangavstand, de aller fleste er avhengig av en tilbringerreise, som kan foretas med sykkel, bil, buss eller bybane på det gamle jernbanesporet. Avstanden fra Sarpsborgs stasjon til ny sentralstasjon på Rolvsøy vil bli ca. 9 kilometer.

Valget står altså mellom en sikksakk-reise Sarpsborg-Fredrikstad-Råde på 36 kilometer eller Sarpsborg-Rolvsøy-Råde på 23 kilometer.

Vi er mange som synes det er helt utrolig, men Haabeth vil ikke høre snakk om noen rett 250 km/t trase Råde-Rolvsøy-Halden. Han vil heller bruke noen milliarder ekstra for å bygge dobbeltsporet over 20 km lenger enn nødvendig, og rive 50–100 hus både i Sarpsborg og Fredrikstad, for å presse framtidens person- og godstog tvers igjennom byenes boligområder. Det er snakk om tog i høy hastighet, med 5–10 minutters mellomrom, hele døgnet.

Hans standpunkt påfører Sarpsborg og Haldens befolkning store ulemper og ekstra kostnader med unødvendig lange reiser og han ødelegger muligheten vi nå har til å få en kostnadseffektiv, høyhastighets jernbane til utlandet, som kan avlaste E6 før trafikken kollapser.

De negative konsekvensene av hans standpunkt er så åpenbare at det er vanskelig å forstå hans motiv(er). Han tror/trodde kanskje at dette ville gi hans hjemkommune Fredrikstad en fordel, men reisetiden Fredrikstad-Råde blir stort sett den samme med begge alternativene, selvfølgelig avhengig av bosted.

Vi blir fler og fler som ser problemene og derfor forsøker å opplyse om at sikksakk sporet er et villspor som fører oss ut i enda en økonomisk og transportmessig hengemyr de neste 100 år (les; Gardermoen).

Vi takker så mye for at innholdsredaktør Jon Jacobsen i Fredriksstad Blad kalte oss Tordenskiolds soldater, det er en ærestittel vi er meget stolte av. Når en enøyd konge som fylkesordfører Ole Haabeth har mobilisert sin hær av blinde politikere og Østfold-aviser, står det vi mener er ren fornuft, ovenfor en mektig motstander.

Det eneste vi i Tordenskiolds hær har å kjempe med er saklige argumenter som underbygger våre påstander, men vi møter bare en massiv, nesten taus vegg. Det eneste våre ærede motstandere kommer opp med er sånt som: «Toget skal vel gå der det alltid har gått» eller «sikksakk-sporet er vedtatt og dermed basta, vi skal ikke ha noen omkamp!»

For det første har det aldri vært noen kamp, så omkamp kan det vel neppe kalles. Vedtakene det henvises til må være gjort av «noen som har snakket sammen» uten overvettes innsats for å informere oss vanlige borgere. Her synes vi også avisene har forsømt sitt ansvar.

Haabeth minner meg om en mann som har valgt å kjøre på en vei som etter hvert viser seg å ende i et bratt stup, men siden GPS-en hans sa det var riktig vei så fortsetter han likevel.

Vi, Tordenskiolds soldater, mener å ha mange gode argumenter for en rettest mulig linje og vi tar gjerne debatten, punkt for punkt, også i Sarpsborg Arbeiderblad, men vi ber om at Tordenskiolds og Haabeths hær får samme vilkår. Hittil har våre ærede motstandere fått halv- og helsiders oppslag i papiravisene mens våre innlegg og kommentarer i beste fall blir «bortgjemt» på nettsidenes debattforum.

Sikksakk-sporet vil bli en samfunnsøkonomisk katastrofe og en hån mot Sarpsborgs og Haldens innbyggere. Det er meget viktig at Sarpsborg Arbeiderblad tar opp dette i papirutgaven, slik at denne viktige informasjonen når ut til alle, ikke bare til spesielt interesserte debattanter på nett.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har sagt at sikksakk-sporet er under utredning for det er dette Østfolds politikere har bedt om, og rett spor kan bare bli aktuelt å utrede dersom de ber om det.

Det er på høy tid at alle Østfolds politikere som har gått mistenkelig stille i dørene toner flagg før katastrofen er et faktum. Taksameteret for planlegging av sikksakk linjen er allerede i gang!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags