Om Hyperloop

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevDette er en kommentar til Håkon Borch og Per Espen Stoknes' innlegg om intercity tog og hyperloop.

Jeg har ingenting imot kollektivtrafikk generelt, eller intercity eller nye idéer, men la oss ta et øyeblikk ut av hverdagen til å se på hva "hyperloop" er. Gode idéer er flott, men la oss se hvordan dette vil fungére i praksis. Hyperloop stammer oprinnelig fra Tesla-gründer Elon Musk, som står i fronten for mange innovative prosjekter.

Merk dere at jeg kan ikke ta æren for noe av det jeg skal presentere dere i dette innlegget. Dette er lånt mer eller mindre direkte fra youtube personlighet og kjemiker "Philip Mason", kjent på youtube som "thunderf00t". Jeg anbefaler dere å sjekke ut videoene hans om hyperloop.

Så hyperloop er i essensen et langt rør med en luftpumpe og en vogn inni. Veldig forenklet. Tanken er at man setter seg inn i vognen, forsegler røret, pumper ut luften til det nesten er vakuum inni røret og ved hjelp av magneter eller liknende skyter man vognen fra en ende til en annen. Ved å pumpe ut luften i røret senker man luftmotstanden og kan dermed nå høyere hastighet med mindre energi brukt. Så langt ser dette bra ut.

Forsøksrøret i Nevada er på rundt 6ft, 1m82cm som gir oss en radius på 0,91m. Røret er sagt at det skal være "Fra Stockholm til Helsingfors", la oss bruke artikkelens tall på "ca 500km", og for å være snille si 480km. Volumet av røret, det vil si mengden luft som må pumpes ut og holdes i nær-vakuum blir da:
V = π*r^2*h = π*(0,91m)^2*480000m = 1248745,4m^3

Dette er altså en og en kvart million kubikkmeter med luft som må pumpes ut av røret og holdes under lavt trykk kontinuérlig. En kubikkmeter er 1000 liter. Jeg tror vi kommer til å trenge mer enn en pumpe. For å ikke nevne at dette vil være et av de største systemene vi vil ha som blir holdt på så lavt trykk. Ifølge Mason pumper det neste størstesystemet  bare 1,5% så mye luft ut. Så vi ser på noe på en skala som aldri har blit opprettholdt før.

Drikk opp en plastflaske med vann, og begynn å suge. Du klarer å få ut ganske mye luft, også begynner flaska å trykke seg sammen. Dette er fordi du skaper et undertrykk inni flaska, og lufttrykket på utsiden er sterkere enn plasten i flaska. La oss skalére opp dette. Flaska et nå vårt stålrør. Veggene er "1 inch", ca 2.5cm, tykke og undertrykket er utrolig mye større enn du klarer å lage med lungene dine. Trykket på hver kvadratmeter tilsvarer nå 10 tonn. Det er en tre-fire personbiler av medium størrelse, stabla oppå hverandre, per kvadratmeter, på 2,5cm med stål.

Videre må vi huske at vi bor der vi bor, i løpet av et år kan temperaturen variére vilt fra -30 til +30 grader celsius. Når du fryser vann til isbiter merker du at isbiter tar mer plass enn vann. Dette kalles "termisk ekspansjon" og burde være kjent for alle. Dette gjelder også stål. Det er derfor togspor er litt svingete selv på rette strekk, fordi de strekker seg og trekker seg sammen i løpet av et år. Har noen tatt denne ekspansjonen i betraktning på vårt 480km strekk? Mason viser at dette er et svakt punkt i designet til Musk.

Og våre lynhjerner fra MDG vil plassere dette noe prekære systemet mellom kjørebanene på E6? (eller andre motorveier) Bilulykker på E6 er ikke uvanlig (citation needed) og et visst antall av disse tar turen inn i eller over midtrabatten. Videre følger det at et visst antall av disse vil treffe bjelkene som holder røret oppe. Det øyeblikket dette røret ikke er i strekk eller tar skade, får vi "flaske-effekten". Røret vil trykke seg sammen i massiv skala da luft fra utsiden slippes ut ved nær lydens hastighet.

Kort sagt: "alle dør". Er du inne i røret er du død. På noen diskusjonsfora så jeg at noen kommenterte at dette ikke ville passere statlig kontroll fordi det ikke har nødutganger. Røret trenger ikke nødutganger, hvis røret feiler er du død. Punktum. Finale. Hvis du er i nærheten av der røret sprekker blir du knust. Hvis du er på vei mot der røret  sprekker i 500+km/t, er du død. Det er ikke farten som dreper deg, det er bråstoppen.

Jeg har ikke gått inn på alle detaljene, men jeg føler at "alle dør" er et greit sted å stoppe. Hyperloop er ikke sinnsykt, idéen er bunnsolid. Men i dens nåværende form er den en oppskrift på katastrofe. Teknologien er ikke der ennå, og sikkerheten rundt den er i beste fall manglende. Igjen, ta en titt på hyperloop-videoene til Thunderf00t hvis du vil se hvor jeg har trukket dette fra.

Jeg sier ikke dette for å stoppe fremgang. Jeg sier dette utelukkende fordi våre venner fra MDG har drukket Kool-Aid. De har hørt en god idé og ikke sett på problemene rundt den. Jeg er for miljøvennelighet, men ikke på bekostning av uskyldige pendleres liv.

Og forøvrig mener jeg at EU bør avvikles.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags