Et Norge på sitt beste trenger Sciencelinja

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevI nyere tid har skoleforskningen pekt i en retning: dybdelæring er veien å gå. Og her kommer Sciencelinja på Greåker til sitt rette. Julia Evelin Stensnes-Martini startet før jul en underskriftskampanje som fikk over 500 underskrifter for å igjen opprette to klasser på Sciencelinja, men nå har opplæringskomiteen innstilt på å avvise forslaget.

Satsing på realfag har alltid vært viktig, og når dette i tillegg er et stort ønske blant elevmassen er det viktig å lytte. I flere år har elevene også vært opptatt av muligheten til å kunne fordype seg i fag. Sciencelinja har bidratt til at mange ungdommer har fått fordype seg i blant annet realfag, og tilbudet har blitt veldig ettertraktet. I fjor hadde linja 115 søkere på totalt 30 plasser. Det betyr at det er 85 elever som ikke får oppfylt ønske sitt. Det er fint at fylkeskommunen snakker om viktigheten av å løfte realfag i hele fylket, men dette behøver ikke å stå i veien for Sciencelinja. Hvis man bevarer og styrker det gode miljøet som allerede er etablert på Greåker vil det kun styrke realfagssatsingen i Østfold.

Leder av opplæringskomiteen, Elin Tvete sitt motargument er at det stort sett kun er elever fra Nedre Glomma regionen som søker seg til linja. Det blir for dumt å kutte i et tilbud som er så attraktivt blant elevene, når man i hovedsak burde sett på mulighetene for å utvide dette tilbudet. En annen faktor er trivselen på linja. Det er klart fordeler med to klasser på Science. Av erfaringer fra andre linjer i Østfold, Sciencelinja inkludert, er trivsel en verdi som kommer med to klasser. Man har da en større mulighet til å komme inn i et miljø som en trives i, og ikke falle ut. Og når man hører at 1/3 av 98-kullet byttet linje når de bare hadde en klasse og trinnene under ikke har hatt mer enn 1–2 frafall med to klasser, så skjønner man fort at det kan ha en sammenheng.


Spenning til siste slutt om Julias (15) forslag: – Kan gå begge veier, sier Ap

Et annet argument som blir presentert er at tilbudet for realfag finnes andre steder i både Sarpsborg og Fredrikstad og at disse skal være like gode. Men disse studiespesialiserende linjene skal ikke rammes av Sciencelinja. Tilbudet på Greåker videregående er spesielt. Nettverket de har etablert med næringslivet og bedrifter rundt om i Østfold gir linja et helt eget grunnlag til å kunne satse på fag som entreprenørskap. Realfag er bare en av tre ting som linja satser på, og ved å satse på internasjonalisering og framtidens gründere viser de at tilbudet noe eget.

Utdanning har alltid vært en sentral del av Høyre sin politikk. Når vi da har et så særegent og ambisiøst tilbud som Sciencelinja i Sarpsborg, ønsker vi at satsingen skal fortsette. Fylkeskommunen viser nå et manglende ønske om å satse på realfag, entreprenørskap og internasjonalisering og dette vil ramme fylket i framtiden. Unge Høyre er derfor for at det skal fortsette å være to Scienceklasser og at vi skal fortsette å satse på realfag. Vi kommer til å trenge framtidens gründere, ingeniører og leger og dette jobber denne linja med. Vi ønsker et Norge på sitt beste og vi får dette ved å satse på framtidens nytenkende sjeler. Et Norge på sitt beste trenger linjer som Sciencelinja og Sciencelinja trenger hjelp av Norge

Biografi for Caroline Grønli Andersen 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags