Timeout for tog - bra for bybru

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Spillet om dobbeltsporet går nå ikke i Sarpsborgs favør, skriver forfatteren av dette innlegget.

DEL

LeserbrevLokalpolitikerne gambler med skattepengene våre ved å stå på kravet om at stasjonen og 4-spors togbru blir realisert snarest. Dernest må de krysse fingre og håpe at noen skjøter på sporsnutten i begge ender. En eller annen gang. Risikoen er imidlertid stor for at dette kan bli stående som et varig monstermonument over politisk udyktighet.

Bane Nor har nemlig foreslått å hoppe bukk over hele Sarpsborg kommune med dobbeltsporet. Unntatt er utbygging av Sarpsborg stasjon og ny jernbanebru over fossen.

Jernbanedirektoratets handlingsprogram av 9.april 2018 nevner imidlertid ikke dette i det hele tatt. Det er de ekstremt dårlige grunnforholdene langs Glomma på strekningen Seut - Sarpsborg som har gitt fagfolkene kalde føtter. Og kostnadsøkningen fra anslåtte 12 til ny kalkyle på 20 MRD kroner. Og det stopper neppe der.

Det er fullt mulig for Sarpsborg å sikre rask utbygging av nye veibru over Sarpsfossen. Veibrua kan vedtas uten å vente på usikkerheten som ligger i samarbeidet med BaneNor. Det er kommunen bestemmer. Det blir feil å skylde på BaneNor.

Det er fullt mulig å skrinlegge nysporet gjennom sentrum. Foreslå en jernbanetrase som ikke vil båndlegge sentrumsplanen og veibru lenger. Og for de aller fleste i vår vidstrakte kommune: Med lettere og raskere adkomst enn til Hølen...

Spillet om dobbeltsporet går nå ikke i Sarpsborgs favør. Og det går for tregt. Da er det ledelsens oppgave å endre strategi. Ta i bruk plan B. eller C. Ikke lenger presses over ende, verken av Fredrikstad eller Fylkestinget, eller frasi seg demokratiske retter og binde seg til ørkesløse fellesuttalelser.

Man kunne foreslå stasjon på Omberg/ Nes med tverrkrysning av Glomma nær den nye veibrua som nå kommer der. Allerede 1992-94 utredningen til NSB anså det som en gjennomførbar løsning. Aberet var tunnelen under Fredrikstadmarka. De reisende gikk glipp at vindusutsikt når de kjørte gjennom en 5-7 km i lang tunell fra Svirød til Glommas bredd.

Men stedet ligger i Fredrikstad og det vil ikke politikerne der enn så lenge vite noe av. Og oppå krav om unødig sløseri på dobbeltsporet, foreslår nå opposisjonen på Stortinget 23. mars i år med Østfold i spissen at det iverksettes Konseptvalgutredning for enda ett nytt spor på den norske siden av strekningen Oslo-Gøteborg. Da blir neppe enklere å få forsert InterCityutbyggingen.

Det er også mulig å anlegge 4-spors stasjon feks på Alvim og utkjør med viadukt under E6 til Borregårdsjordet. Det er innafor Sarpsborg bystyres domene. Så må sporet krysse Glomma på nordøstsiden av kommunegrensa. Da er vi berga uten innblanding fra nabobyen.

Vi unngår støyende godstog med hylende nedbremsing både midt i sentrumsidyllen og langs villahagene. For det er på Sarpsborg stasjon de 750 meter lange 42 godstogene skal krysse hverandre hvert bidige døgn. Bremse ned og stoppe. Man har ellers begynt å snakke om over 1500 meters lengde på dem nede i Europa. Da blir stasjonsområdet for kort om noen år. Om 10 år er det ferdig tunnell mellom Danmark og Tyskland for tog og bil over Fehmarn Belt.

Skrammel og bråk. Ikke bare hver halvtime, men i mange minutter hver halvtime. Det tar tid for lange tog å passere.

Det ligger et spor der. Vi vet hvor det går. Vi vet det kan brukes. Og det vil bli brukt. Sarpsborg stasjonen skal vi jo uansett beholde. Dersom man vil, kan man fortsatt ta tog til Fredrikstad og Halden når InterCitystasjonen blir flyttet. Gjerne bedre tilrettelagt med stoppesteder under veis så det ikke blir unødig parallellkjøring med buss, noe som Jernbanedirektoratet påpeker i handlingsprogrammet. Trekk plattformområdet nærmere sentrum. Bruk Rosenkrantzgata eller Jernbanegata som den nye paradeadkomsten med nybygging opp til Gågata. Vi får da 5-600 meter å gå til Torvet i stedet for 8-900. Sentrum ringes inn som mer kompakt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags