Blir man en bedre lærer av noen ekstra studiepoeng?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Vi ønsker lærere som vil være lærere for å jobbe med barn. Være med på å dyrke fremtidens mennesker. Ved at vi blir mastere i et fag oppnår vi ikke å bli den type lærer vi ønsker. Relasjonen til elevene blir ikke bedre av at vi kan mer fag, skriver disse tre lærerstudentene.

DEL

LeserbrevVi, som lærere, skal være med på å oppfostre neste generasjon. Mange av barna som begynner på skolen kan ikke knyte skolissene sine engang. De trenger anerkjennelse og å bli møtt med emosjonell hengivenhet.

Hvilken hensikt har det da at vi kan fag på masternivå?

Gi oss mer pedagogikk og mer praksis. Det er det vi har nytte av. Ikke fordypning i ett fag.

Færre fag, men mer poeng

«Jeg har ikke hørt lærerne si at hvis jeg bare hadde hatt et par studiepoeng til, så ville jeg taklet den eleven». Selv om Trond Giske sa dette i 2015, er det minst like aktuelt idag. Fra høsten 2017 ble det obligatorisk masterutdanning for alle lærere i Norge.

På papiret er ikke master og 4-årig utdanning veldig ulike. Begge har like mange studiepoeng i pedagogikk og med master får man bare to uker mer praksis.

Hovedforskjellen ligger i at man har færre fag og heller et masterfag; allmennlæreren skal ut, faglæreren skal inn. Vi mener at dette er feil fokus.

Lærermangel

Selv om man er god faglig, er man ikke nødvendigvis god pedagogisk. Det vil ifølge SSB mangle 3800 grunnskolelærere i 2040. De nye tiltakene med masterutdanning har ikke vist seg å hjelpe. Ved masterkrav og karakterkrav synker søkertallet til lærerutdanningen.

Å øke karakterkravet for å komme inn på lærerskolen - i håp om høyere status blant lærere og læreryrket - blir bare akademisk jåleri.

Vi ønsker lærere som vil være lærere for å jobbe med barn. Være med på å dyrke fremtidens mennesker. Det er få andre yrker du kommer like tett på mennesker.

Vi vil barnets beste

Ett år ekstra på skolebenken gir oss ikke mer kompetanse i å håndtere elevene. Å få en fordypning i fag gir oss ikke det pedagogiske med å ta vare på elevene på best mulig måte.

En mobbesak. En gråtende elev. Hvordan ivaretar man disse elevene? Hvordan motiverer man dem til å jobbe med likninger eller diktanalyse?

Lærerne blir overkvalifiserte i sitt fag til å undervise på barneskolen. Det handler heller om å skape relasjoner med elevene sine, og skape et godt klassemiljø.

Vi vil ikke bli lærere som kan mye om litt. Vi vil kunne noe om alt.

Mer enn bare undervisning

Lærere er omsorgspersoner, som skal ivareta barna på skolen. Skolen handler nemlig om mer enn bare fag, noe som det ser ut til at regjeringen har glemt. Det sosiale er minst like - om ikke mer - viktig som det faglige. På utdanning.no står det at en lærer skal ha faglige, pedagogiske og sosiale ferdigheter.

Masterutdanningen fokuserer mer på det faglige, når det heller burde vært et større fokus på pedagogikk og det sosiale. Alle som har stått i et klasserom, vet at det å være lærer handler om mer enn å bare undervise. Så hvorfor regjeringen ikke gir lærerutdanningen mer pedagogikk og mer praksis, er et stort spørsmål for oss.

Hva med kontaktlæreren?

Vi bekymrer oss for kontaktlæreren. Hva vil skje med kontaktlæreren når allmennlærere byttes ut med faglærere? Hva vil skje med den nære relasjonen mellom elever og kontaktlærere?

Nå skal alle bli mastere i hvert sitt fag, og vi sier ha det til allmennlæreren. Hvem skal ta ansvar for utviklingssamtaler?

Ved at vi blir mastere i et fag oppnår vi ikke å bli den type lærer vi ønsker. Relasjonen til elevene blir ikke bedre av at vi kan mer fag.

Vi ønsker å bli lærere som når inn til elevene, og tenner en gnist for at de skal ønske å lære mer.

Hvis regjeringen absolutt skal ha masterutdanning for lærere, gjør det hvert fall riktig.

Rikke Marie Johansen, Josefine Paulsen og Jo-Anna Skullerud

Studenter

Høgskolen i Østfold avd. Remmen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags