Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Et flytog mellom Fredrikstad og Gardermoen vil få store konsekvenser for Østfold. Når Follotunellen og dobbeltsporet til Fredrikstad står ferdig, vil reisetiden halveres sammenliknet med dagens flybusstilbud. Det betyr at Østfold blir plassert vesentlig nærmere Gardermoen.
- Les også: Ting tar tid på Moss lufthavn Rygge
- Les også: Venstre anklager Ap og Sp for rå populisme i Rygge-saken
For det andre vil et flytog gjøre det lettere å etablere et samarbeid mellom Rygge og Gardermoen. En av Rygges hovedutfordringer har lenge vært nærheten til Gardermoen. Man har konkurrert i det samme markedet. Med 40 minutters reisetid mellom flyplassene, blir avstanden så kort at Rygge kan fungere som en terminal under Gardermoen.
- Les også: Hvorfor vil du ta fra meg jobben, Grande?
- Les også: Er problemet flyavgiften, eller at Ryanair trekker seg ut av Rygge ?
Venstres landsmøte har vedtatt at infrastrukturen på Rygge og Torp skal utnyttes fremfor bygging av ny rullebane på Gardermoen. Utnyttelse av eksisterende infrastruktur er god miljøpolitikk og god samferdselspolitikk. Jernbaneverket er tydelige på at det nye dobbeltsporet får større kapasitet enn det NSB trenger. Derfor ønsker Venstre å utnytte den ledige kapasiteten Jernbaneverket nå bygger.
- Les også: Ryanair avvikler basen på Rygge
- Les også: Demokratiske Norge styres fra Irland
Stortingsgruppen vil arbeide for å få flytog til Fredrikstad inn i Nasjonal Transportplan som vedtas på Stortinget våren 2017. Det er ikke plass til flytog på Østfoldbanen før Follotunellen åpner i 2021. En plass i Nasjonal transportplan vil imidlertid gi Østfold nødvendig forutsigbarhet. Både innbyggere og næringsliv etterlyser slik forutsigbarhet. Vårt fylkeslag har derfor vært tydelige på at Østfold trenger flytog.