Billig bruktbil er en risikosport

Med et budsjett på 20-30.000 kroner blir bilen både gammel og velbrukt – og potensielt dyr å eie.

Med et budsjett på 20-30.000 kroner blir bilen både gammel og velbrukt – og potensielt dyr å eie. (Foto: )

Av

Første bud er å gjøre en grundig jobb i forkant av kjøpet.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Les Sarpsborg Arbeiderblad i 5 uker for KUN 5 kr!

[broom.no]  Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe meg min første bil. Jeg fyller snart 18, går på skole og jobber derfor ikke så veldig mye.

Jeg har av den grunn et lavt budsjettet på ca 20-30.000 kroner. Har hørt mye bra om Toyota og Volkswagen (Golf og Polo har jeg sett mye på) i forhold til driftssikkerhet og billige deler.

Bilene jeg har sett på i denne prisklassen har gått veldig langt, ca. 160.000 km ++, og de nyeste jeg har sett er fra 2005. Jeg hadde jeg satt stor pris på litt veiledning i forhold til disse eldre bilene som har gått så langt eller tips til modeller osv.

Er det en stor risiko? Må jeg regne med høye utgifter i vedlikehold og reparasjon? HJELP!

Benny svarer:

Hei du! Å kjøpe billig bil i priskassen 20.000 til 30.000 kroner er som regel risikosport.

Det er som du sier ofte 10-12 år gamle biler som har gått minst 150.000 kilometer. Ofte mer.

Det sier seg selv at da kan hva som helst skje, når som helst. Det er heller ikke vanskelig å se at dette sammenfaller dårlig med slunkent student-budsjett, så det er lett å forstå din bekymring.

Både VW og Toyota er kurante og greie biler i utgangspunktet. Men det er også populære biler som mange ser etter, og de er derfor kanskje ikke alltid de merkene som gir mest bil for pengene.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

Jeg tenker at det kanskje også kan være smart å vurdere andre merker med tanke på å få mest mulig for minst mulig penger. Slik som for eksempel Mitsubishi, Nissan, Kia og Mazda - for å nevne noen.

Uansett merke er det aller, aller viktigste å gjøre en så god jobb som mulig på forhånd, i forhold til en grundig teknisk sjekk av både bil og vedlikeholdshistorikk. Det er nøkkelen til suksess her.

Gjør man leksene sine her og finner en bil som er i god stand, som har god vedlikeholdshistorikk og er EU-godkjent, kan man få en doning som fint går to - tre år uten de store ekstra kostnadene. Dermed et billig bilhold. Så det er fullt mulig å bli lykkelig eier av en billig-bil også!

Det handler altså i stor grad om å ta seg tid til å lete opp en fin bil i god stand, og også litt om flaks og uflaks. (ANB)

Artikkeltags