Billig bruktbil er en risikosport

Med et budsjett på 20-30.000 kroner blir bilen både gammel og velbrukt – og potensielt dyr å eie.

Med et budsjett på 20-30.000 kroner blir bilen både gammel og velbrukt – og potensielt dyr å eie. Foto:

Av

Første bud er å gjøre en grundig jobb i forkant av kjøpet.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

[broom.no]  Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe meg min første bil. Jeg fyller snart 18, går på skole og jobber derfor ikke så veldig mye.

Jeg har av den grunn et lavt budsjettet på ca 20-30.000 kroner. Har hørt mye bra om Toyota og Volkswagen (Golf og Polo har jeg sett mye på) i forhold til driftssikkerhet og billige deler.

Bilene jeg har sett på i denne prisklassen har gått veldig langt, ca. 160.000 km ++, og de nyeste jeg har sett er fra 2005. Jeg hadde jeg satt stor pris på litt veiledning i forhold til disse eldre bilene som har gått så langt eller tips til modeller osv.

Er det en stor risiko? Må jeg regne med høye utgifter i vedlikehold og reparasjon? HJELP!

Benny svarer:

Hei du! Å kjøpe billig bil i priskassen 20.000 til 30.000 kroner er som regel risikosport.

Det er som du sier ofte 10-12 år gamle biler som har gått minst 150.000 kilometer. Ofte mer.

Det sier seg selv at da kan hva som helst skje, når som helst. Det er heller ikke vanskelig å se at dette sammenfaller dårlig med slunkent student-budsjett, så det er lett å forstå din bekymring.

Både VW og Toyota er kurante og greie biler i utgangspunktet. Men det er også populære biler som mange ser etter, og de er derfor kanskje ikke alltid de merkene som gir mest bil for pengene.

Jeg tenker at det kanskje også kan være smart å vurdere andre merker med tanke på å få mest mulig for minst mulig penger. Slik som for eksempel Mitsubishi, Nissan, Kia og Mazda - for å nevne noen.

Uansett merke er det aller, aller viktigste å gjøre en så god jobb som mulig på forhånd, i forhold til en grundig teknisk sjekk av både bil og vedlikeholdshistorikk. Det er nøkkelen til suksess her.

Gjør man leksene sine her og finner en bil som er i god stand, som har god vedlikeholdshistorikk og er EU-godkjent, kan man få en doning som fint går to - tre år uten de store ekstra kostnadene. Dermed et billig bilhold. Så det er fullt mulig å bli lykkelig eier av en billig-bil også!

Det handler altså i stor grad om å ta seg tid til å lete opp en fin bil i god stand, og også litt om flaks og uflaks. (ANB)

Artikkeltags