Sjokkerende om dieselbiler

En skulle naturligvis tro at tunge kjøretøy hadde langt høyere utslipp enn en personbil. Men slik er det ikke.

En skulle naturligvis tro at tunge kjøretøy hadde langt høyere utslipp enn en personbil. Men slik er det ikke. Foto:

Av

Kan forurense opptil ti ganger mer enn busser og lastebiler.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

[broom.no]  Dieselbiler har virkelig fått så ørene flagrer de siste årene. Det ble ekstra ille i forbindelse med- og i kjølvannet av Dieselgate-avsløringen i fjor høst.

Problemet med dieselmotorene er det såkalte NOx-utslippet. Dette fører til dårlig lokal luftkvalitet, og kan være direkte skadelig for mennesker med luftveisproblemer og astma.

Dieselgate avslørte at VW bevisst jukset for at bilene deres under testing skulle vise lavere utslipp enn de i realiteten hadde.

Like ille er det kanskje at selve testen som alle bilene som selges i Europa går gjennom ikke bare er avlegs, men også misvisende. Den såkalte NEDC (New European Driving Cycle)-testen blir foretatt i laboratorium, og representerer ikke faktisk forbruk eller utslipp.

Testet i den virkelige verden

De bisarre resultatene en slik test kan føre til, ble nylig avdekket av the International Council on Clean Transport (ICCT). Dette er en forskningsgruppe som også var sentral rundt avsløringene av Dieselgate.

ICCT har sammenlignet forbruket og utslipp fra biler og lastebiler/busser i den virkelige verden, skriver The Guardian.

Og resultatene var mildt sagt oppsiktsvekkende!

De tunge kjøretøyene slapp nemlig ut rundt 210 mg NOx per kilometer i denne testen. Det er godt under halvparten av de 500 mg som moderne dieselbiler slipper ut. Da snakker vi altså om biler med helt moderne Euro 6-motorer!

Ettersom busser og lastebiler har større motorer og bruker mer diesel per kilometer, betyr det at dieselbilene produserer 10 ganger så mye NOx per liter som lastebilene!

Mye strengere tester

Forskjellen på testingen som tunge kjøretøy må igjennom for å få oversikten over forbruk og utslipp, er at denne er mye strengere enn NEDC. Mens personbiler testes i et kunstig miljø, og testingen blir gjort på prototyper, må tunge kjøretøyer ut i den virkelige verden for å måles.

Siden 2013 har det blitt brukt mobile testapparater på de tunge kjøretøyene, og her er det tilfeldig valgte kjøretøy som blir brukt.

NEDC-testen er planlagt å stoppes i september i år. Da skal en ny test overta. Planen er å bruke mobile testenheter på biler også - når de kjøres på vanlig vei. Men direktør i ICCT Peter Mock, er ikke overbevist om denne testen heller vil være god nok:

– Produsentene vil fortsatt kunne plukke ut spesielt tilpassede prototyper. Det ville vært langt bedre om en foretok målinger på vanlige, masseproduserte modeller, sier Mock.

At bransjen jobber kynisk for å oppnå gode resultater i NEDC-testen er det ingen tvil om. En undersøkelse gjort av European Federation for Transport and Environment, ofte forkortet Transport & Environment (eller T&E), avslørte at bransjen som helhet har en differanse på voldsomme 42 prosent i snitt (siste tall fra T&E er fra 2015).

Det er for øvrig et avvik som bare har økt de siste årene. For ti år siden, i 2006, var nemlig forskjellen «bare» 14 prosent. (ANB)

Artikkeltags