Det er i byene færrest har mulighet til å lade hjemme. Det betyr at de urbane elbilistene oftere er avhengige av å lade på private eller offentlige ladeplasser. Det viser en undersøkelse gjort av Norstat på vegne av NAF.

– Dette avliver myten om at elbil er enklest i byene. Å lade bilen hjemme er enklere på bygda enn i storbyen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Undersøkelsen viser at mangelen på hjemmeladingsmuligheter ikke bare gjelder de største byene, men også byer som Drammen, Fredrikstad, Bodø, Narvik, Horten, Ålesund, Steinkjer og Alta. Men problemet er aller størst i hovedstaden, der én av tre oppgir at de ikke kan ha elbillader i boligen sin.

Fordelen for dem som bor i by, er at det ofte er forholdsvis rimelig å lade på de offentlige ladeplassene. Billigst er det på de kommunale gateladerne, særlig om du lader om natten. I Oslo koster det 5 kroner per kilowattime (kWt) på dagtid og 3,61 kroner per kWt om natten.

– Dette er rimelig lading, særlig nå med svært høye strømpriser i Sør-Norge. Husk at det er forskjellige takster fra kommune til kommune, så sjekk hva det koster der du bor, sier Sødal.

Lading på ladeplass innebærer at man må flytte bilen når man har ladet nok, da disse plassene som regel er parkometerstyrt.

Billigere enn diesel

NAF har regnet på hva det koster å lade en elbil gjennom et år, med utgangspunkt i en Ioniq 5. I NAF og Motors elbiltest i sommer hadde denne bilmodellen et forbruk på 1,49 kWt per mil. Med en slik bil vil det koste i underkant av 9000 kroner i året å lade på dagtid i Oslo når du kjører 12.000 kilometer i året. Om du kun lader på natten, koster det under 6500 kroner i året å lade opp bilen med samme kjørelengde.

En dieselbil med et gjennomsnittlig forbruk på 0,65 liter per mil koster det til sammenligning over 17.000 kroner i året å fylle opp, forutsatt en literpris på 22 kroner og 12.000 kilometer årlig kjørelengde.

– Så lenge du kan lade på kommunal lader, er drivstoffkostnadene langt lavere for en elbil enn en gjennomsnittlig dieselbil, sier Sødal.

Hjemmelading

NAF gir også et estimat på hva det koster å lade en Ioniq 5 hjemme, basert på snittprisen for strøm i NO1, som er Østlandet, i september.

– Dette er et eksempel, og årskostnaden forutsetter at dette er prisen gjennom et år. Det er selvsagt en helt annen historie i Midt- og Nord-Norge, sier Sødal.

Summen er 3586 kroner. Uten strømstøtte på 90 prosent over 70 øre, ville kostnaden blitt 9253 kroner.

De som verken kan lade hjemme eller på en kommunal lader, må lade elbilen på en hurtig- eller lynlader. Her varierer prisene fra ladeoperatør til ladeoperatør. I tillegg er det lurt å være bevisst hvilken lader du velger, mener Sødal.

– Jo raskere lader du velger, desto dyrere blir det. Så det kan være penger å spare om du velger laderen som lader tregest.