Flere unge er villige til å betale for lokale nyheter på nett

FORNØYD: Sarpsborg Arbeiderblad har opplevd en voldsom digital vekst det siste året. Det gleder SA-redaktør Bernt Lyngstad.

FORNØYD: Sarpsborg Arbeiderblad har opplevd en voldsom digital vekst det siste året. Det gleder SA-redaktør Bernt Lyngstad. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Antallet digitale SA-abonnenter har mer enn doblet seg på under ett år.

DEL

– Jeg har digitalt abonnement fordi det er lettvint. Det er ikke så ofte man går i posten lenger. Du har tilgang overalt, enten du er på jobb eller på fjellet, sier Stine Senderud (33). Hun er egentlig fra Fredrikstad, men jobber som revisor i Sarpsborg og har samboer som spiller ishockey i Sparta. Hun er en av SAs digitale abonnementer, som kun leser avisa på nett.

– Folk er glad i det som er rundt dem

– Før leste jeg bare gratis på nettsiden, men etter hvert som mer og mer ble plusset, ble det til at vi kjøpte abonnement. Vi vil jo få med oss hva som skjer. I jobbsammenheng må jeg også lese SA, forteller Senderud. Hun legger til:

– Folk er glad i sitt og det som er rundt dem, så det er ikke noe å lure på. Det er klart det er litt irriterende når du ikke får lest noen ting, man blir frustrert. Men jeg skjønner at avisene må ta seg betalt. Jeg tror ikke folk flest blir overrasket over det lenger.

Fordobling av digitale brukere

I dag har Sarpsborg Arbeiderblad 10.565 abonnenter totalt. Av disse er 2112 digitale brukere, det vil si at de bare leser avisa på nett. Til sammenligning var dette tallet 885 i januar 2016. Med andre ord har antallet digitale brukere mer enn doblet seg på bare ti måneder.

– Den digitale veksten har skjedd mye raskere enn vi har klart å forutse. At interessen for rene digitale abonnement har kommet så fort og så kraftig, er litt overraskende. Men en veldig positiv overraskelse. Det å se en så stor betalingsvilje for lokale nyheter lover veldig godt for framtiden, kommenterer ansvarlig redaktør i SA, Bernt Lyngstad.

Flere unge

Av de digitale abonnentene er 143 personer under 30 år. Ole-Henrik Olsen (19) er en av dem.

– Jeg må inn å se på litt fotball og litt hockey, vet du, forteller den unge sarpingen som går sisteåret på Greåker videregående skole. Og legger til at hele familien bruker abonnementet som står i hans navn.

– Jeg er inne og surfer hver dag, røper Olsen. Han skulle helst sett at lokalnyhetene var gratis, men har forståelse for at flere og flere aviser tar seg betalt for innhold på nett.

– Det er ikke helt ideelt, men man vil jo gjerne få det med seg om det er noe interessant som skjer, understreker unggutten.

Statistikk

  • I dag har Sarpsborg Arbeiderblad 10.566 abonnenter totalt. (På samme tid i fjor var tallet 9.865, som tilsvarer en økning på 7,1 prosent.)
  • Av disse er 2112 digitale brukere, det vil si at de bare leser avisa på nett.
  • I januar 2016 var antallet digitale SA-abonnenter 885. Med andre ord har antallet økt med 139 prosent på under ett år.
  • 143 av SAs digitale brukere er under 30 år.

Journalistikk er ikke gratis

Medieprofessor Sigurd Høst har skrevet om den digitale utviklingen i avisbransjen og, ikke minst, digital betaling.

– Det er en veldig tydelig tendens til at stadig flere aviser innfører en betalingsordning. Og de fleste er relativt restriktive. Den som ikke er abonnent, får ikke så veldig mye gratis i dag, sier medieeksperten.

Han tror det gradvis har blitt større aksept blant hele Norges befolkning for at journalistikk koster penger.

– Da de første avisene begynte med betalingsordninger på nett, var det mye negative reaksjoner. Plutselig skulle man betale for noe man tidligere fikk gratis. Nå ser man stort sett overalt at ting ikke er gratis lenger. Mange har innsett at det ikke bare er deres avis som tar seg betalt for nettinnhold, men at det samme skjer andre steder også.

– Betalingsviljen smitter

Høst tror betalingsviljen smitter. Når noen gjør det, følger flere etter.

– Tilsvarende skjer med ungdom, som er vant til å betale for Netflix og Spotify, etc. Vi er inne i en periode hvor folk i større grad aksepterer å betale for digitalt innhold. Ikke fordi de liker det, men fordi de ser at det samme skjer overalt.

– Som redaktøren i avisa Hallingdølen (en av de første avisene som innførte betaling på nett) sa, «bøndene gir ikke bort melk gratis, så hvorfor skal man gi bort journalistikk gratis?», påpeker professoren.

Om digitalt abonnement

  • Tilgang til alle plussartikler på nett.
  • Tilgang til eAvisen – papiravisen i digitalt format fra kl. 23.00 kvelden før.
  • Rix – en egen eAvis med nasjonalt og internasjonalt stoff.
  • Del abonnementet med inntil 4 i husstanden.

Artikkeltags