Intern Bane NOR-rapport avslører: Svært høy risiko for Follobane-forsinkelser og kostnadsøkninger

Bane NOR varslet nylig at de ville lyse ut Condottes to kansellerte kontrakter i fire nye kontrakter. Problemene på Innføring Oslo S er en av hovedårsakene til at risikoen for overskridelser på tid og kostnad i Follobane-prosjektet karakteriseres som svært høy i en intern rapport.

Bane NOR varslet nylig at de ville lyse ut Condottes to kansellerte kontrakter i fire nye kontrakter. Problemene på Innføring Oslo S er en av hovedårsakene til at risikoen for overskridelser på tid og kostnad i Follobane-prosjektet karakteriseres som svært høy i en intern rapport. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Risikoen for både forsinkelser og kostnadsøkninger i Follobane-prosjektet karakteriseres som svært høy av Bane NOR i en intern månedsrapport.

DEL

Etterdønninger etter Condotte-problemene er en av hovedårsakene, opplyser Byggeindustrien på sine hjemmesider som har fått tak i det interne notatet.

I slutten av januar måtte Bane NOR gå til det drastiske steget å kaste ut den konkurstruede entreprenøren Condotte på Follobanen-prosjektet.

Da hadde det gått nesten en måned uten av leverandører og underentreprenører hadde fått betalt av den italienske entreprenøren, og arbeidene hadde stoppet helt opp.

25 milliarder

Bane NOR har tidligere sagt at kostnadene kan komme til å øke som en konsekvens av Condotte-problemene, men de har ikke kommentert hvor høy risikoen er for kostnadssprekk og tidssprekk.

Follobane-prosjektet er kalkulert til rundt 25 milliarder kroner og skal etter planen stå ferdig i slutten av 2021.

Gjennomslag i august

I en e-post til Byggeindustrien innrømmer Follobanen-ledelsen at Condotte-hevingen har økt risikoen for økte kostnader og forsinkelser i prosjektet.

Men de understreket også at de per nå fortsatt jobber etter plan med ferdigstillelse av prosjektet i 2021.

– Etter at Follobanen hevet kontraktene med Condotte, økte selvsagt risikoen for økte kostnader og forsinkelser. Det er naturlig at dette blir registrert i en månedsrapport. Det var, slik vi ser det, en større risiko å bli stående i påvente av en løsning med Condotte. Per nå er Follobanen over 60 prosent ferdig og det jobbes med å få ut de fire nye kontraktene i TransQ slik at resterende arbeid ved Oslo sentrum kan bli fullført. De store TBMene har fullført 70 prosent av de lange tunnelene og de to første maskinene vil ha gjennomslag i august/september, slik det ser ut nå, skriver de i e-posten.

Artikkeltags