Gå til sidens hovedinnhold

Misnøye med forslag om ruteendringer

Artikkelen er over 4 år gammel

Kvastebyen Velforening reagerer med misnøye og vantro, på nyhetene om at de igjen kan risikere å miste busstilbudet.

Østfold fylkeskommune og Bypakke Nedre Glomma la tidligere i sommer frem en rapport utarbeidet av Urbanet Analyse og Asplan Viak, hvor det foreligger en rekke forslag til omfattende endringer i Nedre Glommas eksisterende busstilbud.

Rapporten presenterer et stamrutenett på ti ruter, hvor mange av dagens busstilbud ikke lenger vil eksistere. Dette gjelder blant annet rute 211 mellom Kvastebyen og Råde, som ble opprettet i 2014 i forbindelse med åpningen av Sykehuset Østfold Kalnes.

Velforeningen reagerer

Mer konkret foreslås det at dagens rute fra Kvastebyen til Råde forkortes, slik at den kun går fra Kalnes til snuplassen ved Rokkeveien. Dette medfører at beboerne i store deler av Skjeberg vil få et sterkt redusert busstilbud, hvor det foreløpig ikke foreligger noe godt alternativ.

Blant de som har mottatt nyhetene med misnøye er Kvastebyen Velforening, som over det siste året har jobbet for at bussholdeplassene på stedet skal bli tryggere og mer brukervennlig for alt fra barn til eldre.

Vi har rustet opp, og ønsker å videreutvikle kollektivtilbudet

Odd Henry Pedersen, leder Kvastebyen Velforening

 

Leder i Velforeningen, Odd Henry Pedersen, forteller til SA at Velforeningen på eget initiativ her rustet opp bussplassene, slik at de som reiser med buss skal slippe å vente i veikanten på det som vanligvis er en trafikert fylkesvei.

— Vi har rustet opp og ønsker videreutvikling av kollektivtilbudet, forteller Pedersen.

Pedersen, i lag med nestleder Trond Høimyr og styremedlem Ann Kristin Auberg, er klar på at busstilbudet slik det er nå, er til fordel for alle i Kvastebyen.

— Det sparer miljøet, i tillegg til å være et viktig tilbud til spesielt unge og eldre, konkluderer Velforeningens representanter enstemmig.

 

Mye biltrafikk

Kvastebyen er et område med mye biltrafikk, og i tillegg til de fastboende er det på disse tider av året stor trafikk til Borregaardarbeidernes Feriehjem, private hytter og Walberg Marina.

Pedersen påpeker at de i Velforeningen ønsker å redusere biltrafikken på hovedveien, og trekker frem at Kvastebyen ikke har gjennomgangstrafikk da det er en halvøy.

— Vi ønsker at besøkende skal ta bussen, mange biler fører til trafikkfeller, konstanterer lederen for Velforeningen.

De er samtidig klare på at det er naturlig at bussen ikke fylles opp i Kvastebyen, da det tross alt er endestasjonen til ruta. De slår fast at en rekke barn og eldre er helt avhengig av en kontinuerlig og godt busstilbud, og at de nye ruteforslagene ikke samsvarer med dette.

I det SAs utsendte snakker med Velforeningens representanter, kommer bussen inn til snuplassen i Kvastebyen. Noen minutter senere kjører den av sted, og Pedersen påpeker at det på bussen satt 5 ungdommer, som ikke ellers ville ha fått kommet seg dit de skal.

 

For tidlig

Trafikksjef i Østfold Kollektivtrafikk, Lars Erik Haug, forteller at de har planer om å se nærmere på ruteforslaget til høsten, og setter stor pris på innspill og engasjement så tidlig i prosessen.

Han understreker dog at det er for tidlig å si noe om hvilke alternativ det blir til rute 211, men bekrefter at det fremligger forslag om å redusere ruta til å kun gå mellom Sandbakken og Kalnes.

Dette sier rapporten

  • 52 eksisterende bussruter, skal kuttes til 10 stamruter.
  • Rute 211 fra Kvastebyen til Råde stasjon, foreslås kuttet til å kun gå fra Kalnes til Sandbakken.
  • Kvastebyen, Høysand og Stasjonsbyen forventes å klare seg på skoleruter og langruter som Nettbuss' TIMEkspressen.
  • I forbindelse med gjennomgang av rutetilbudet i Østfold, vil det også gjøres en vurdering av hvorvidt det er behov for ytterligere sekundærtilbud.
  • Dersom det viser seg at langruter og skoleruter ikke dekker behovet, bør det vurderes å etablere ytterligere tilbud.

 

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.