Kommunen driver med ulovlig busstransport av utviklingshemmede

Sarpsborg kommune har drevet transport av utviklingshemmede til og fra dagsentre i en lang periode uten å ha løyve for det. Når kommunen tar betalt for tjenesten, må de ha tillatelse. Den mangler.

Sarpsborg kommune har drevet transport av utviklingshemmede til og fra dagsentre i en lang periode uten å ha løyve for det. Når kommunen tar betalt for tjenesten, må de ha tillatelse. Den mangler. Foto:

Kommunen tar godt betalt for å frakte utviklingshemmede til og fra dagsentre. Men de har ikke tillatelse for å drive denne virksomheten.

DEL

Sarpsborg Arbeiderblad har blitt kontaktet av foreldre som stusser over at bevegelseshemmede må betale så mye som 70 kroner per busstur mellom bosted og dagsenter.

En far, Jon Eliassen, forteller at da datteren begynte å benytte seg av busstransport i 2011, var egenandelen hun måtte betale 26 kroner per tur.

Nå har egenandelen økt til rundt 70 kroner per tur. Dette er uansett om de kjører tur/retur eller ikke.

– Dette er en gruppe som gjerne tjener under halvparten av en gjennomsnittlig industriarbeider. De betaler for ulike tjenester, og mange har ikke mye igjen i måneden. På toppen av det hele kan det se ut som dette er ulovlig virksomhet, sier Eliassen.

Må ha løyve

Yrkestransportlovens paragraf 4 fastslår at den som vil drive persontransport mot vederlag må ha løyve. Dette fastslår også Samferdselsdepartementet.

Sarpsborg Arbeiderblad erfarer at Sarpsborg kommune har blitt gjort oppmerksom på kravet om løyve tidligere, uten at det har blitt tatt ordentlig tak i.

SA har sendt spørsmål til Sarpsborg kommune for å få en klargjøring. På direkte spørsmål om kommunen har løyve for å drive transporttilbud mellom bosted og dagsenter for utviklingshemmede, svarer kommunikasjonsansvarlig Maren Lunde følgende:

– Vi har hatt kontakt med fylkeskommunen, som er såkalt løyvemyndighet, den siste tiden for å få avklart om transporttjenesten som kommunen driver er løyvepliktig. Vi fikk svar i forrige uke om at kommunen er løyvepliktig, og nå er vi i dialog med om hva slags løyver som må på plass, og hvordan dette gjøres.

Prioriteringssak

– Burde ikke brukerne, som har mindre inntekt enn gjennomsnittet, få billigere busstransport enn 70 kroner per tur?

– Som alle andre gebyrer, blir også prisen på transport fastsatt i form av vedtak i bystyret i forbindelse med kommunens budsjett og handlingsplan. Gebyret dekker ikke de faktiske kostnadene som kommunen har til transporttjenesten. Hvorvidt denne egenandelen burde vært lavere, er et prioriteringsspørsmål, svarer Lunde.

I 2017 var det registrert 239 psykisk utviklingshemmede over 16 år og som mottok en kommunal tjeneste i Sarpsborg, ifølge kommunens register.

Mye penger

Jon Eliassen mener det er feil at brukerne må betale rundt 1.500 kroner i måneden hver for busstransport.

– Jeg mener brukerne burde få et månedskort til 500–600 kroner i måneden. Sånn det er nå, betaler brukerne rundt 1.500 kroner i måneden hver, sier han og tilføyer:

– Det er snakk om innmari mye penger for kommunen – og det kan hende de ender opp med å få krav om tilbakebetaling fra brukerne med store summer for den tiden de har kjørt buss uten løyve.

Kan gjelde mange kommuner i landet

Eliassen tror dog ikke dette er unikt for Sarpsborg, men at det trolig gjelder mange kommuner i landet – kanskje til og med de fleste.

– I disse dager jobber kommunen med budsjetter, og de må gjøres oppmerksomme på dette. Jeg vet ikke hvor mange kommuner dette gjelder, eller hvor mange år dette går tilbake, men det gjelder sikkert mange. Det er ikke sikkert de vet om at dette er ulovlig engang. Det kan hende dette gjelder for alle kommunene i Østfold. Det blir også spennende å se hva som skjer med dette nå som Østfold går inn i Viken med Buskerud og Akershus, sier han.

Artikkeltags