El-søppelbilen gikk tom for strøm – her taues den bort

GLEMTE LADER: Skal man kjøre el-bil trenger man som regel strøm, det glemte importøren. Dermed måtte Viking stille opp med assistanse.

GLEMTE LADER: Skal man kjøre el-bil trenger man som regel strøm, det glemte importøren. Dermed måtte Viking stille opp med assistanse. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Torsdag formiddag skulle Sarpsborg kommune vise frem den første el-søppelbilen. Det gikk ikke helt som planlagt.

DEL

Pressetreffet hvor søppelbilen skulle presenteres ble avlyst på grunn av logistiske problemer. Et par timer senere kunne sentrumsbeboerne se den nye el-bilen bli tauet av Viking.

SISTE: Frydet seg over ny El-søppelbil – tross lavt batteri (+)

Framtidens bil hadde nemlig gått tom for strøm.

– Da bilen kom til Norge fra Danmark hadde den veldig lite strøm og importøren hadde glemt strømkabelen. Derfor fikk vi ikke bilen til Sarpsborg, forteller Svein-Erik Svendsen.

Norsk Gjennvinning, og administrerende direktør Jørgen Nicolai Pettersen forteller til SA at bilen ikke var ladet.

– Vi fikk ikke ladet den i går, sier han.

Ikke først

Bakgrunnen for presentasjonen var at Sarpsborg kommune skrøt en smule av å være først ute med el-søppelbil i Norge, men de har tydeligvis ikke lest i Norsk Lastebilleksikon hvor det står skrevet: «Lastebilene var av typen «General Vehicle» levert av Kolberg, Caspary & Co». Før jul kunne SA fortelle følgende:

«Nå stemmer det ikke helt at dette er de to første elektriske søppelbilene i landet. Allerede rett etter første verdenskrig tok Kristiania Renholdsverk i bruk åtte 3,5 tonns elektriske renovasjonslastebiler i hovedstaden.»

Artikkeltags