Har solgt for 1,25 milliarder

Jubilant: InfoGrafikk feirer 25 år i år. Terje Fluske (t.v.) har vært ansatt siden starten. Per Christian Kjølberg, har også vært med i store deler av bedriftens levetid.foto: stina mikalsen

Jubilant: InfoGrafikk feirer 25 år i år. Terje Fluske (t.v.) har vært ansatt siden starten. Per Christian Kjølberg, har også vært med i store deler av bedriftens levetid.foto: stina mikalsen

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Hvert eneste år siden oppstarten for 25 år siden, har InfoGrafikk gått med overskudd.

Det er daglig leder Per Christian Kjølberg ekstremt stolt over. Nå i desember fyller bedriften altså 25 år.

Skal vi tro daglig leder er det en ganske beskjeden og nøktern jubilant vi har med å gjøre.

– Selv etter 25 år er det nok ikke alle som vet hvem vi er og hvor vi holder til, tror Kjølberg.

1.000 telefoner

Men at bedriften, som i dag har lokaler på Sørlietorget, har levert varene i disse årene, er det ingen tvil om. På et kvart århundre har IT-bedriften solgt Apple-produkter for 1,25 milliarder kroner.

Det betyr svimlende 25.000 Mac-er, 12.500 iPad (fra 2010) og 10.000 iPhone (fra 2008).

– I 2014 har vi solgt 1.000 telefoner i måneden, forteller Kjølberg.

Det er i bedriftsmarkedet hovedparten av omsetningen skjer, 90 prosent for å være nøyaktig.

Alt startet da også med bedriftsmarkedet tilbake i 1989. Kvartetten Ole Petter Løvstad, Bjørn Lorentzen, Gunnar Sand og Vidar Pedersen dro i gang det hele.

Den gang handlet det ene og alene om Mac og tjenester til blant annet reklamebyrårer, aviser og grafiske bedrifter.

Med årene har InfoGrafikk blitt veldig mye mer. Kundegrunnlaget utvides hele tiden.

Åpnet butikk

I 2005 åpnet en butikk for privatmarkedet på Sørlietorget.

Antall ansatte og omsetning har økt for hvert eneste år.

– Den høyeste omsetningen hadde vi i 2011. Det var da iPad for alvor ble lansert på markedet. Men også i år vil omsetningen igjen nå 100 millioner, og vi har økt inntjeningen noe igjen, påpeker Kjølberg, som understreker at man merker konkurransen fra stadig flere aktører som dukker opp.

22 ansatte i dag

– Vi har opprettet mange gode kunderelasjoner opp gjennom alle disse årene. Og fortsatt prioriterer vi høyest god service og tilgjengelighet for kundene. Det var vår inngangsbillett på markedet, og er det fortsatt, sier Kjølberg til SA.

Det startet altså med fire ansatte, nå er de passert 20.

– I tillegg har vi noen ekstra-ansatte i butikken, samt at vi har 13 partnere rundt om i Østlandsområdet, hvor vi leverer Apple-utstyret. Når vi knytter til oss nye ansatte, henvender vi oss til de yngre og engasjerte, de kan dra oss videre i et marked som stadig endrer seg, påpeker daglig leder Per Christian Kjølberg.

Artikkeltags