Nedgang for Rema 1000: – Situasjonen er alvorlig

Oslo, Norway 20150715.
Illustrasjonsbilder: Logoer, Oslo. Rema 1000
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Oslo, Norway 20150715. Illustrasjonsbilder: Logoer, Oslo. Rema 1000 Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto:

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Rema 1000 mister markedsandeler til Coop-eide Extra i et synkende dagligvaremarked, viser kvartalsrapporten fra analysefirmaet Nielsen.

Coop-eide Extra har solgt varer for 2 milliarder kroner mer enn til samme tid i fjor i et marked der veksten er fallende, skriver Nettavisen. Extra øker sin markedsandel fra 11,2 til 12,5 prosent av markedet hittil i år, skriver E24.

Konkurrent Rema 1000 har mistet 1,4 prosentpoeng av sin markedsandel fra andre kvartal i fjor og ender med en total på 23,5 prosent av markedet. Utviklingen fra andre kvartal i år er en nedgang på 0,2 prosentpoeng for Rema 1000, skriver Dagens Næringsliv.

Norgesgruppen på toppen

Analysebyrået Nielsen la tirsdag morgen fram en rapport om dagligvaremarkedet. Totalt viser analysen at alle Coops forretningsområder tar 0,1 prosent mer av markedet og øker til en markedsandel på 29,3 prosent.

Norgesgruppen beholder sin ubestridte plass på toppen av de tre store dagligvarekonsernene med en markedsandel på 43,3 prosent. Også her er det en framgang på 0,1 prosentpoeng. Lavpriskjeden Kiwi øker markedsandelen med 0,9 prosentpoeng, fra 20,1 til 21 prosent.

– Alvorlig for Rema

Rema 1000 har ikke kommentert tallene, men Reidar Molthe i Daglivarehandelen.no sier til VG at situasjonen for Rema er alvorlig.

– Rema er i en alvorlig situasjon fordi de taper markedsandeler mens konkurrentene vinner. I dette markedet er det kjøttvekten som teller: De som vinner markedsandel, får bedre pris. De som taper, får dårligere, sier Molthe.

Extra-direktør Christian Hoel sier til Nettavisen at kjeden planlegger å etablere flere butikker i tiden som kommer.

Ifølge Nielsen har lavpriskjedene nå 67,4 prosent av totalmarkedet, mens nærbutikker har en markedsandel på 6,5 prosent. Bredsortimentbutikker har 26,1 prosent av totalmarkedet.

– Dette skyldes i all hovedsak økt antall utsalgssteder av lavprisbutikker, skriver Nielsen.

Artikkeltags