Fregatt ligger i fjæren i Øygarden etter kollisjon med tankbåt

    Åtte personer ble skadet i sammenstøtet. Forsvarets fartøy til fire milliarder kroner ligger i fjæren.

    DEL

    (Bergensavisen) Redningsetatene trodde at fregatten kunne reddes, men nå ligger firemilliardersskuten veltet inn mot land.

    Under en pressekonferanse som startet klokken 1300 torsdag, opplyste sjøforsvaret at det nå jobbes for å sikre fregatten permanent og sørge for at den ikke sklir av land. Først når fregatten er sikret kan forsvarets mannskaper forsøke å berge milliardskipet.

    Etter sammenstøtet mistet fregatten styringsevnen. Skadene ble vurdert som så store at skipet ikke kunne holde seg flytende, og det ble derfor besluttet at det måtte settes på grunn. Undervannstopografien i området blir beskrevet som krevende, men sjøforsvaret mente under pressekonferansen at man hadde fått ledet skipet inn til et hensiktsmessig sted.

    Det var HRS og politiet som koordinerte redningsaksjonen, der to helikoptre og flere båter deltok. Idet mannskapet var evakuert, tok forsvaret over ledelsen.

    Fregatten var operativ da sammenstøtet skjedde, og dermed fullt utstyrt med våpen. Det er derfor viktig å begrense mengden vann som blir tatt inn for å berge våpnene.

    Bolter fast fregatten

    BAs reportere observerte stor aktivitet både på land og fra helikopter like ved havaristen torsdag ettermiddag.

    – Det pågår et arbeid for å få på plass festebolter, for å sikre fartøyets stabilitet, opplyste Sjøforsvaret til BA torsdag ettermiddag.

    Tidligere på formiddagen var det fremdeles håp om å få slept bort båten, men det gikk ikke.

    – Da slepeforsøket ikke førte frem, så kantret båten veldig, og vi er redd for at den skal gå rundt, fortalte varabrannsjef Frode Bødtker til BA.

    En stund var det tre taubåter som jobbet for å holde havaristen på plass, men disse måtte til slutt trekke seg unna. Forsvaret jobber nå for å berge fartøyet.

    Ved 12-tiden ankom dykkere til stedet, men Janne-Pekka Toija ved IMC Diving ønsker ikke å uttale seg om hvilket oppdrag de har i forhold til havaristen.

    Forsvaret har opplyst at fregatten er inspisert med undervannskamera.

    Lekker drivstoff

    Bødtker i brannvesenet fortalte at de frykter at bunkersoljen som ligger i tanker på båten vil lekke ut. Tanken med helikopterdrivstoff, som er punktert, er en tank som rommer 10 kubikkmeter. Det er ikke klart hvor mye av dette som har lekket ut.

    – Da får vi et ganske stort oljesøl. Vi har planene klare og folk ute med lenser og båter dersom det skulle skje.

    Fregatten KNM Helge Ingstad har en stor flenge i skroget og ligger inntil land i Nordre Sandvika, nord for Sture.

    – Vi gjør alt vi kan for å berge fartøyet, sa Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH).

    Området rundt ulykkesstedet har båret preg av det som har skjedd. Det har vært en kraftig lukt av olje og det flyter gjenstander i sjøen som trolig stammer fra fregatten.

    Sikkerhetssone

    Politiet har innført et ferdselsforbud i området på sjø, land og i luften. Grensen er 1500 meter på sjø og 1000 meter på land.

    – Det gjøres som et sikkerhetstiltak og er vanlig prosedyre ved slike hendelser. Vi er ikke sikre på hva som er om bord og tar alle forhold. Men det ligger ingen dramatikk i det, sa pressetalsmann Einar Knudsen ved Hovedredningssentralen Sør til BA.

    Equinor har stengt ned Stureterminalen for å være på den sikre siden etter ulykken. Det er store mengder politipatruljer i området.

    – Vi har et ansvar for å ivareta de evakuerte og tar forhåndsregler for at ikke ytterligere skade skal skje på nærliggende anlegg, dersom noe uforutsett skal skje. Det er forskjellige remedier om bord, men det er ingenting som tyder på at det er eksplosjonsfare, forklarte operasjonsleder Dag Olav Sætre til BA.

    Åtte skadet

    Fregatten var på retur fra NATO-øvelsen «Trident Juncture» da det kolliderte med råoljetankeren Sola TS utenfor Stureterminalen i Øygarden ved 0400-tiden natt til torsdag. Slepebåten Tenax var også involvert, ifølge Havarikommisjonen.

    Sola TS ble fulgt ut fra terminalen av en los fra Kystverket.

    – Det stemmer, det er standard prosedyre med skip fra Stureterminalen. Losen har ikke forklart oss hva som skjedde, det er ikke fokuset vårt akkurat nå. Vi er mest opptatt av bergingsaksjonen av fregatten, forklarte beredskapsdirektør i Kystverket, Johan Marius Ly.

    Årsaken til ulykken er foreløpig ikke offentlig kjent, men Havarikommisjonen skal undersøke hendelsen.

    – Havarikommisjonen vil ha mannskap på stedet i løpet av dagen for å starte undersøkelsene, opplyses det i en pressemelding.

    Det var 137 personer om bord på KNM Helge Ingstad, og åtte av disse som er lettere skadet etter kollisjonen.

    – De får alle behandling, sier Ivar Moen.

    Saken fortsetter under bildet.

    Her ligger båten som i sin tid kostet fire milliarder kroner.

    Her ligger båten som i sin tid kostet fire milliarder kroner. Foto:

    Evakuerte hentet i busser

    Det ble sendt busser fra Haakonsvern som tok hånd om de evakuerte fra fregatten.

    • Forsvaret har etablert pårørendetelefon: 800 87 650

    Det involverte tankskipet, som har 625.000 fat råolje om bord, ligger og avventer situasjonen et stykke unna redningsaksjonen.

    Alle 23 om bord på Sola TS skal være fysisk uskadd, og det skal verken være fare for lekkasje eller at tankeren skal synker.

    Råoljetankeren er registrert i Malta. Den ble bygget i 2017, er 250 meter lang og kom til Stureterminalen onsdag morgen

    Hendelsen er rapportert inn til Statens havarikommisjon. Øygarden kommune har satt ned en krisestab etter kollisjonen.

    Tips oss om hendelser

    Vet du noe om dette? Har du bilder eller video?

    Tips BA på 800 33 044 eller bruk tips@ba.no. Har du en video kan du laste den opp her.

    Du kan også sende oss en melding på Facebook.

    Legg gjerne ved navn og telefonnummer når du sender tips og bilder til oss. Dette blir ikke publisert uten samtykke.

    NB: Hvis du befinner deg på et skadested, husk å følge politiets ordre. Ikke gå i veien for hjelpemannskaper.

    Dette er KNM «Helge Ingstad»

    KNM «Helge Ingstad» ble overlevert Sjøforsvaret høsten 2009, som den fjerde av fem fregatter som ble bygget i perioden 2006-11.

    Den er en del av den såkalte Nansenklassen som avløste de Osloklasse-freagttene fra 1960-tallet.

    Totalkostnaden på de fem fregattene, samt seks NH90-helikoptere er 21 milliarder kroner.

    Fartøyet er som som søsterskipene bygget og designet ved Navantia-verftet nordøst i Spania.

    Fregatten har en deplasement på 5290 tonn. Lengden er 134 meter, mens bredden er 16,8 meter. Lengden er omtrent den samme som de fleste av Hurtigrutens fartøy.

    Den er utstyrt med blant annet luftvernmissiler, torpedoer og sjømålsmissiler.

    I 2011 var «Helge Ingstad» involvert i en felles øvelse med den russiske marinen i Barentshavet, som en del av øvelsen Pomor. «Helge Ingstad seilte den sammen med den russiske destroyeren «Viseadmiral Kulakov».

    I november 2013 ledet «Helge Ingstad» redningsinnsatsen da det begynte å brenne om bord i fraktskipet «Britannia Seaways» i Nordsjøen.

    En måned senere reiste fregatten til Middelhavet for å bistå med destruering av syriske stridshoder. Den ble i Middelhavet gjennom vinteren, og havnet i en skuddveksling med radikale islamister i februar 2014.

    «Helge Ingstad» var en del av Nato-øvelsen Trident Junkture, som nettopp er blitt gjennomført i Norge.

    Artikkeltags