SA-redaktør om opplagsøkning: – Svært gledelig!

GLEDELIG: – Nå ser vi at den digitale satsingen gir gode resultater og vi får flere nye digitale abonnenter enn det vi mister på papir. Det er svært gledelig, sier Bernt Lyngstad som er ansvarlig redaktør i Sarpsborg Arbeiderblad.

GLEDELIG: – Nå ser vi at den digitale satsingen gir gode resultater og vi får flere nye digitale abonnenter enn det vi mister på papir. Det er svært gledelig, sier Bernt Lyngstad som er ansvarlig redaktør i Sarpsborg Arbeiderblad. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Sarpsborg Arbeiderblad har nå et totalopplag på 11.033. Det er en framgang på 323 abonnenter på ett år.

DEL

Bernt Lyngstad, ansvarlig redaktør i SA, er svært fornøyd med SAs opplagsvekst.

– Gir resultater

– Avisbransjen har vært gjennom tøffe utfordringer over mange år hvor lesingen av papiraviser synker. Nå ser vi at den digitale satsingen gir gode resultater og vi får flere nye digitale abonnenter enn det vi mister på papir. Det er svært gledelig, sier han.

Fortsatt ikke abonnent på SA? Prøv oss i fem uker for kampanjepris her!

Tallet på 11.033 SA-abonnenter viser hvor mange som enten har et komplettabonnement (papiravisen, eavisen og tilgang til alle plussete saker på nett) eller et digitalabonnement (eavisen og tilgang til alle plussete saker).

– Gjennom våre plattformer nå vi daglig 40.000 lesere, så vi opplever at vi står veldig sterkt som en nyhetsformidler i Sarpsborg, sier Lyngstad.

Nesten alle øker

Det er ikke bare Sarpsborg Arbeiderblad som opplever at opplaget øker. Samtlige aviser i Østfold har en opplagsvekst – eneste unntaket er Demokraten.

Slik er de offisielle opplagstallene for de ulike Østfold-avisene i 2017 (endring fra 2016 i parentes):

  1. Fredriksstad Blad 19.159 (+1.282)
  2. Moss Avis 12.238 (+528)
  3. Smaalenenes Avis 11.106 (+210)
  4. Sarpsborg Arbeiderblad 11.033 (+323)
  5. Halden Arbeiderblad 6.683 (+73)
  6. Demokraten 4.468 ( – #8211;165)
  7. Rakkestad Avis 2.380 (+31)

Digitalt størst

Tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at totalt 105 norske mediehus hadde opplagsframgang i 2017.

For første gang leser flere på mobil enn på papir.

Det er i denne målingen første gang at det rene digitalopplaget i norske aviser er større enn andelen papirabonnement.

Det rene papiropplaget utgjør nå 18 prosent, det betyr at papiropplaget sank med 6,4 prosent. Digitalopplaget økte i fjor med 8,7 prosent.

Totalopplaget for norske aviser er cirka to millioner eksemplarer. Av de 105 avisene med opplagsframgang er det Aftenposten som øker mest i antall eksemplarer. Også mange lokalaviser kan vise til opplagsframgang, deriblant Bergensavisen.

Lokalaviser står sterkt

De over 100 lokalavisene tilknyttet LLA har et samlet nettoopplag på nesten 330.000 eksemplarer.

– Lokalavisene står fortsatt meget sterkt blant folk i Norge. Lokalavisene tar samfunnsansvar og er lim og lupe i lokalsamfunnet, fastslår generalsekretær Rune Hetland I LLA.

Gledelig utvikling

Styreleder i MBL, Tove Nedreberg, sier at opplagsveksten er svært gledelig.

– Men vi er fortsatt i en tøff periode, og kampen om finansiering av journalistikken er ikke over. Vi skal fortsette å utvikle oss og skape relasjon til leserne. Vi må kjempe for hver en krone, sier Nedreberg.

– Vi skal også fortsatt jobbe for så gode rammebetingelser for bransjen som mulig, sier Nedreberg.

Økte annonseinntekter

Annonsemarkedet øker også, viser den ferske oversikten. Prognosene viser at annonsemarkedet vil passere 20 milliarder kroner i år.

– Det er en positiv trend i markedet, ble det understreket på MBLs pressekonferanse onsdag.

Den største kategorien er de digitale annonseinvesteringene. Digitale annonseinvesteringer vil ta nærmere 50 prosent i 2018, ifølge prognosene.

Utsiktene for medieinvesteringer blir beskrevet som gode til tross for at markedet er midt i omstilling fra trykte til digitale medier.

Artikkeltags