Dette er merkevarene de unge snakker om

Artikkelen er over 2 år gammel

Rema 1000 og Finn.no er de eneste norske merkevarene de unge snakker om.

DEL

Hvilke merkevarer snakker de unge om? YouGov BrandIndex lanserer nå en liste over hvilke merkevarer det snakkes mest om blant de mellom 18-34 år.

Norske Rema 1000 har fått globalt selskap av Netflix og Apple. De tre merkene topper lista over merkevarer med høyest Word Of Mouth-score (de merkevarene man snakker mest om) blant de unge mellom 18 og 34 år. De unges topp 10 er generelt dominert av store globale merkevarer og streamingtjenester.

Netflix topper suverent listen med en score på 76,5% og øker avstanden til Apple på andreplass, som får en score på 68,3% og norske Rema 1000 på tredjeplass med en score på 66,3%.

Enda et norsk merke er kommet med i de unges topp 10, nemlig FINN.no, som har inntatt en femteplass med en score på 64,7%. FINN.no topper også YouGov BrandIndex’ liste over merkevare med det beste generelle inntrykk blant norske kvinner i 2016.

Gjenbruk og det å gjøre en god handel er i stigende grad populært, og FINN.no har forbedret sin WOM-score med 6,5 prosentpoeng og er dermed årets høydehopper blant de unge. Toyota er den andre klatreren på dette års ranking, som har forbedret sin score med 5,6 prosentpoeng tett forfulgt av Coop Obs!, som inntar tredjeplassen med en forbedring på 5,3 prosentpoeng.

RankBrand2017 Score
1Netflix76,5
2Apple68,3
3Rema 100066,3
4Facebook65,7
5FINN.no64,7
6Spotify62,7
7McDonald's62,3
8Coca-Cola61,6
9Hennes & Mauritz60,9
10YouTube60,4

Artikkeltags