Hadia Tajik på skolebesøk – opptatt av satsing på yrkesrettet opplæring

ORIENTERER: Terje Gulla ved Borgs TIP-avdeling orienterer ordfører Sindre Martinsen-Evje og Aps nestleder Hadia Tajik. I bakgrunnen sees administrasjonsleder Anne Mehti og leder av avdelingen for funksjonshemmede, Reidun Eriksen. foto: Jarl M. Andersen

ORIENTERER: Terje Gulla ved Borgs TIP-avdeling orienterer ordfører Sindre Martinsen-Evje og Aps nestleder Hadia Tajik. I bakgrunnen sees administrasjonsleder Anne Mehti og leder av avdelingen for funksjonshemmede, Reidun Eriksen. foto: Jarl M. Andersen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Hadia Tajik (AP) er i ferd med å stake ut kursen for partiets utdanningspolitikk. Hun likte det hun fikk se ved Borg videregående skole.

DEL

Den tidligere kulturministeren leder programprosessen fram mot 2017. Og en av de viktigste postene der er utdanningen av fagarbeidere og situasjonen for lærlingene. Under mandagens Østfold-tur var Tadjik og hennes politiske rådgiver, Svein Tore Bergestuen, både på bedrifts- og skolebesøk.

Samarbeid

– Slike besøk som i dag er viktige med tanke på programarbeidet. Vi har vært hos Dynatec i Askim for å få vite mer om næringslivets behov, og vi har vært her ved Borg videregående skole hvor det drives yrkesrettet opplæring. Hos Dynatec traff vi flere fornøyde lærlinger som har fått sin utdanning ved nevnte skole, forklarer Bergestuen.

Samarbeidet mellom utdanningsinstitusjonene og næringslivet/offentlig virksomhet er et nøkkelord for skaffe flere lærlingplasser og for å få mer praksis tidlig i utdanningsprosessen.

Borg videregående skole har rundt 600 elever. Og nettopp samarbeid med bedrifter og offentlige arbeidsgivere står høyt på lista over prioriterte oppgaver blant engasjerte ansatte ved skolen.

Ros til lokalt næringsliv

På Borg fikk Arbeiderpartiets nestleder en omvisning på flere av skolens avdelinger. Blant annet var hun innom hudpleieelevene, skolens kjøkken, rørfagavdelingen, avdelingen for teknologi- og industriell produksjon og avdelingen for multifunksjonshemmede.

– Jeg fikk blant annet høre om hvor nært samarbeid skolen har med lokale bilforhandlere og verksteder. Sistnevnte er svært flinke til å kommunisere hva slags fagfolk de behøver. Det er sånn vi vil ha det. Da blir det lettere å få de unge ut i praksis. Jeg syns også det er fint at folk fra det lokale næringslivet bidrar i undervisningsøyemed ved skolen, sier Hadia Tajik.

Artikkeltags