Forskere: Disse kroppsdelene ser menn mest på hos kvinner

Dette er et av bildene deltagerne i undersøkelsen ble vist.

Dette er et av bildene deltagerne i undersøkelsen ble vist. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det er forskjell på hvor kvinner og menn kaster blikket.

DEL

(Drammens Tidende) Når du ser en reklameplakat som denne, hvor kaster du blikket først da?

Sammen med forskere i Medical Research Council har analyseselskapet Eyetrack Shop undersøkt forskjellen på hva kvinner og menn kikker etter på reklameplakater, skriver Nyheter24.

Forskerne studerte øyebevegelsene til 50 menn og 50 kvinner da de ble vist to reklameplakater. Resultatet viser at kvinner og menn kaster blikket forskjellig.

Mange vil kanskje tro at det første menn legger merke til er en kvinnes bryster, men forskerne fant at det faktisk er kvinner som først kaster blikket på en kvinnes byste. Deretter flytter de blikket opp til ansiktet.

Menn på sin side går motsatt vei, altså fokus først modellens ansikt for så å flytte blikket til modellens bryst, skriver den svenske nettavisen.

Tallene indikerer hvor menn og kvinner i undersøkelsen først setter blikket da de ble vist reklameplakaten.

Tallene indikerer hvor menn og kvinner i undersøkelsen først setter blikket da de ble vist reklameplakaten. Foto:

Rødere farge indikerer hvor blikket lengst ble værende hos kvinner og menn som var med i undersøkelsen.

Rødere farge indikerer hvor blikket lengst ble værende hos kvinner og menn som var med i undersøkelsen. Foto:

Før alle menn gir seg nå en klapp på skulderen for å ha knust alle fordommer, ble forsøkskaninene vist et annet reklamebilde. Igjen kikket menn først på ansiktet til modellen, før de kastet blikket på kvinnens bakdel. Her ble blikket værende dobbelt så lenge som blikket til kvinnene som deltok i undersøkelsen.

BILDE 2: På bilde nummer to fokuserte menn lengst på modellens rumpe, mens kvinnene i undersøkelsen var mer opptatt av hennes sko.

BILDE 2: På bilde nummer to fokuserte menn lengst på modellens rumpe, mens kvinnene i undersøkelsen var mer opptatt av hennes sko. Foto:

Menn er nå menn.

På den annen side fokuserte kvinnene lengre på modellens sko enn mennene.

Kvinner er nå kvinner.

Artikkeltags