Mannen bak Rygge Airport brøt regnskapsregler i årevis

Knut R. Johannessen er mannen bak Rygge Airport. Han har selv en lang historie med uryddig regnskapshistorikk bak seg.

Knut R. Johannessen er mannen bak Rygge Airport. Han har selv en lang historie med uryddig regnskapshistorikk bak seg. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Mannen bak selskapet Rygge Airport, Knut R. Johannessen, har flere år bak seg med uryddig regnskapshistorikk.

DEL

(Fredriksstad Blad) Johannessen er mannen som etablerte selskapet Rygge Airport like etter at det var klart at flyplassen skulle legges ned 1. november. Nå skriver NRK at Johannessen, som fra før av står bak to aksjeselskap og står bak en stiftelse som eier et tredje aksjeselskap, har en lang rekke anmerkninger i Brønnøysundregistrene som følge av brudd på fristen for å sende inn årsregnskaper.

Ifølge kanalen strekker anmerkningene seg minst tilbake til 2005 – og går helt frem til i høst, med noen få unntak da det er levert i tide.

– Drev alene

Alle selskapene er ifølge NRK rettet mot luftfartsbransjen. Ett av selskapene, Flightline, har også fått varsel om tvangsoppløsning to ganger. Da var ikke årsregnskapene levert for to år.

Ifølge Johannessen selv skal mye av årsaken være at han drev selskapene alene.

– Når du står midt oppi tingene selv og det brenner, og det er ting som skal gjøres, så har det ikke alltid vært like lett å få det inn i tide. Så har jeg jobbet som flyger ved siden av, og noen ganger har jeg ikke vært hjemme. Flere av de aktuelle årene var jeg bosatt i utlandet, mens regnskapsdokumentene lå hjemme i Norge, sier han til NRK.

Han forteller også at han var alvorlig syk i perioden da han fikk varsel om tvangsoppløsning – og at det var årsaken til at det gikk så langt.

Klart for siste tur: Lørdag letter det siste flyet fra Moss Lufthavn Rygge – i hvert fall i denne omgang.

Klart for siste tur: Lørdag letter det siste flyet fra Moss Lufthavn Rygge – i hvert fall i denne omgang. Foto:

Burde hatt regnskapsbyrå

Johannessen innrømmer at han burde benyttet et regnskapsbyrå.

– Regnskapene er alltid blitt levert og godkjent. Men selvfølgelig skulle de ha vært levert innen tidsfristen. Jeg ser i ettertid at jeg burde ha hatt et regnskapsbyrå, og det har vi selvfølgelig på plass i Rygge Airport, sier han.

Kanalen har også spurt Johannessen om han kan håndtere en så stor virksomhet som Moss Lufthavn Rygge når han selv har så mange regnskapsanmerkninger på sine egne selskap.

– Dette handler ikke om personen Knut. Dette er et lagarbeid. Det er jeg som tok initiativet, men etterpå ligger ansvaret for driften på styret. I tillegg har vi engasjert et regnskapsbyrå som tar seg av bokføringen og innsendingsplikten, sier han.

Torsdag kveld kom nyheten om at Rygge Airport har inngått en avtale med Forsvarsbygg, noe som er svært viktig for for målet om å sikre fortsatt sivil flytrafikk. Johannessen beskrev avtalen som et gjennombrudd.

– Neste skritt er å få tilgang til terminalbygg og parkeringshus som eies av dagens flyplassoperatør. Uten en rask avklaring om tilgang til denne infrastrukturen er det ikke mulig for Rygge Airport å komme i gang med flyplassvirksomhet neste sommer. Men målet vårt er å gjenåpne flyplassen 1. april, sier han.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken