Får ikke praksisplasser: – Det blir bare verre og verre

– Leit: Elevene Linda Tatari (fra venstre), Ada Christine Andersen Lorentzen og Maryam Alshaaban og faglærer Gerd Runhovde fortviler over at det er vanskelig å få praksisplass i helseservicefagene. Her er de i praksisrommet som Greåker videregående har satt i stand for å gi elevene nettopp nødvendig praksis.

– Leit: Elevene Linda Tatari (fra venstre), Ada Christine Andersen Lorentzen og Maryam Alshaaban og faglærer Gerd Runhovde fortviler over at det er vanskelig å få praksisplass i helseservicefagene. Her er de i praksisrommet som Greåker videregående har satt i stand for å gi elevene nettopp nødvendig praksis. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Elever som skal bli tannhelsesekretærer og helsesekretærer, sliter med å få praksisplass.

DEL

(Fredriksstad Blad) – Det har vært vanskelig i alle år, men det blir bare verre og verre å skaffe praksisplasser, sier Gerd Runhovde, faglærer på helseservicefag på Greåker videregående skole.

Nei fra 12 steder

Helseservicefag er et utdanningsløp som fører til de autoriserte yrkene helsesekretær, tannhelsesekretær og apotektekniker. Elevene går tre år på videregående og skal ha praksis seks og ni timer i uken de to første årene.

Det viser seg imidlertid å ikke være så lett i særlig to av yrkene som ungdommene peiler seg mot. Butikker tar gjerne imot praksiselever, men lege- og tannlegekontorer er langt mer tilbakeholdne.

Det er arbeidssteder som elevene skal jobbe ved når de er ferdig utdannet.

– Jeg har fått nei fra 12 legekontorer. Jeg synes det er dumt at jeg ikke får prøvd ut hvordan det er å være helsesekretær, som er den utdanningen jeg ønsker, sier Linda Tatari (17).

Hun har fått napp på helsehuset i Sarpsborg, men bare to ganger i stedet for hver uke gjennom hele skoleåret som læreplanen legger opp til.

Mister motivasjon

– Jeg tror det er vanskelig å få praksisplass fordi man er under 18 og uten erfaring, tilføyer Linda og får støtte fra medelevene Maryam Alshaaban (20) og Ada Christine Andersen Lorentzen (17).

Maryam er glad for å ha fått praksisplass i en Life-butikk, som tross alt er mer helserelatert enn de fleste andre butikker. Ada Christine har praksis på et tannlegekontor, etter å ha fått, som Linda, nei fra legekontorer.

– Vi mister elever når de ikke får «riktig» praksisplass fordi de ikke får prøvd seg i yrkene. De blir ikke motiverte, fremholder faglærer Gerd Runhovde.

– Elevene har jo valgt yrkesfag av en grunn; de vil ha mye praksis. I stedet velger veldig mange et fjerde påbyggingsår for å få generell studiekompetanse. Men vi vil ha dem videre ut i yrkesfagene.

Lære mest mulig

Både hun og utdanningsleder for Helse- og oppvekstfag på Greåker, Hilde Karine Refne Holme, understreker at de er takknemlige for alle praksisplasser som tilbys i servicenæringene.

De ønsker imidlertid at sykehuset, tann- og legekontorer samt helsestasjoner i kommunene kommer mer på banen. De påpeker at utdanningsløpet er teoritungt og at elevene trenger relevant praksis for å lære mest mulig.

– Vi forstår at det kan være krevende for et lite tannlegekontor å ta imot elever. De trenger jo veiledning, men er også gratis arbeidskraft. Og dette er jo viktige jobber hvor man tar viktige avgjørelser. Da må man ha relevant praksis, mener Holme og Runhovde.

– Hvis man ringer et legekontor, er det jo greit at den som svarer, ikke har hatt praksis i butikk, sier de.

Artikkeltags