Nå er el-søppelbilene i drift i Sarpsborg

BRITISK: De nye renovasjonsbilene er produsert av britiske Dennis Eagle, men er konvertert til elektrisk drift i Frankrike. Bilene vil gi mindre utslipp og mindre støy.

BRITISK: De nye renovasjonsbilene er produsert av britiske Dennis Eagle, men er konvertert til elektrisk drift i Frankrike. Bilene vil gi mindre utslipp og mindre støy. Foto:

Fra 4. januar ble Sarpsborg kommunes to nye helelektriske renovasjonsbiler satt i ordinær drift.

DEL

Like før jul i 2016 skrev Sarpsborg Arbeiderblad at Norsk Gjennvinning Renovasjon AS hadde vunnet konkurransen om å hente søppel fra innbyggerne i Sarpsborg i fem år.

Utfordret leverandørene

Samme selskap utførte denne jobben tidligere, men med den nye avtalen tas det enda større hensyn til miljøkvalitet på tjenesten og sikring mot sosial dumping.

De nye renovasjonslastebilene (26-tonn) som nå er i drift, erstatter dermed renovasjonsbilene som under forrige kontraktsperiode gikk på diesel. Renovasjonsbilene er av typen Dennis Eagle, som er konvertert til elektrisk drift av franske Power Vehicle Innovations (PVI). Det er den danske levereandøren Phoenix Danmark som har montert komprimatoren.

I DRIFT: 4. januar tok Sarpsborg kommune i bruk to helelektriske renovasjonsbiler.

I DRIFT: 4. januar tok Sarpsborg kommune i bruk to helelektriske renovasjonsbiler. Foto:

– Ja, det stemmer at bilene er satt i drift, og det skjedde like etter nyttår. Den ene bilen står riktignok til profilering, og vil være klar veldig snart, forteller teamleder i avfall og renovasjon Svein-Erik Svendsen i Sarpsborg kommune til Sarpsborg Arbeiderblad.

Mindre utslipp og støy

De nye bilene vil gi mindre utslipp og mindre støy i sentrum, i tillegg vil de seks andre bilene som kjører beholdertømming i Sarpsborg kommune gå på biogass i stedet for diesel slik det tidligere har vært.   

Ifølge Norsk Gjennvinning AS er batterikapasiteten bedre enn forventet. Etter en full dag på veien viste batteriene en gjenstående kapasitet var på henholdsvis 53- og 63 prosent.

– Vi var så klart litt usikre på batterikapasiteten på bilene under norske vinterforhold og hvordan de skulle fungere i hverdagen, men det er utrolig gøy å se at de er så gode drift, forteller direktør for renovasjon, Jørgen Nikolai Pettersen i Norsk Gjennvinning.

Fakta

  • Den første bilen ankom Sarpsborg torsdag 9. februar i fjor til pressevisning på bergningsbil.
  • Ladekabelen lå igjen hos importøren i Danmark.
  • De første elekstriske lastebilene kom rett etter første verdenskrig.
  • Det var Kristiania Renholdsverk som tok i bruk åtte 3,5 tonns elektriske renovasjonslastebiler i hovedstaden.
  • Lastebilene var av typen «General Vehicle» levert av Kolberg, Caspary & Co.
  • Norsk Gjennvinning Renovasjon signerte den nye avtalen med Marianne Knudsen i enhet kommunalteknik, mandag 5. desember i 2016.
  • Kontrakten har en verdi på 23,8 millioner kroner i året.
  • Kontrakten varer frem til 30. september 2022 med opsjon for 1+1 år forlenging.
  • Kontrakten inneholder også opsjoner som gir Sarpsborg kommune muligheten til å inkludere innsamling av matavfall og glass- og metallemballasje på husstandsnivå.

Artikkeltags