– Revurder Pellygata nå!

Jan Inge Haltbakk, bystyrerepresentant for Sarpsborg Frp, bruker harde ord om hvordan det har blitt med miljøgate i Pellygata. Han beskriver det hele som en total fadese. «Hele prosjektet har vært et mageplask fra første stund, og har gått hardt ut over næringslivet som opplever omsetningsfall som følge av manglende parkeringsmuligheter, og slik symbolpolitikk ødelegger mer enn det gagner», skriver han i dette innlegget. (Foto: Johnny Helgesen)

Jan Inge Haltbakk, bystyrerepresentant for Sarpsborg Frp, bruker harde ord om hvordan det har blitt med miljøgate i Pellygata. Han beskriver det hele som en total fadese. «Hele prosjektet har vært et mageplask fra første stund, og har gått hardt ut over næringslivet som opplever omsetningsfall som følge av manglende parkeringsmuligheter, og slik symbolpolitikk ødelegger mer enn det gagner», skriver han i dette innlegget. (Foto: Johnny Helgesen)

Av
DEL

Pellygata Hele prosjektet har vært et mageplask fra første stund, og har gått hardt ut over næringslivet som opplever omsetningsfall som følge av manglende parkeringsmuligheter, og slik symbolpolitikk ødelegger mer enn det gagner.

Protestene fra innbyggerne har vært tydelig hele veien. De lurer på hvem som egentlig ønsker denne løsningen.

Bøteleggingen er massiv (jfr. oppslag i SA mandag 09.11.), og stopper man i kjørefeltet, noe som er tillatt, så kommer bussene og henger på hornet til folk omtrent flykter i panikk.

Hvorfor skal vi nå bruke hele 20 millioner på å sementere denne fadesen med enda mer symbolpolitikk som sittebenker og planting av trær?

Vi bør ikke forhaste oss med en avgjørelse som berører så mange.

Saken bør utsettes og utredes bedre, med folkemeningen i bakhodet.

De som har sitt levebrød i denne gaten, og sentrum for øvrig, opplever dette på kroppen hver eneste dag.

Hvorfor har aldri de næringsdrivende i Pellygata blitt hørt eller forespurt om virkningene av den såkalte miljøgaten?

Alternativene i saksfremlegget er oversendt Østfold kollektivtransport og Syklistenes landsforbund Østfold til uttalelse. I tillegg har Sarpsborg næringsforening og iSarpsborg blitt invitert til å komme med sine synspunkter.

Men ikke de næringsdrivende.

Selv sykkelforbundet er kritiske.

De spør: Hva vil kommunen egentlig med Pellygata og syklister? Er Pellygata en frittstående trasé som symbolgate for syklister, slik Roald Amundsens gate mellom Storbyen og sykehuskrysset ble en flopp?

Sarpsborg næringsforening og iSarpsborg uttrykker bekymring knyttet til parkering for de næringsdrivende, og ønsker parkering i Pellygata med gratis 29 minutter, slik at det kan være mulig for besøkende/handlende å gjøre korte stopp for å hente/avlevere.

Videre er de skeptiske til buss i Pellygata og mener at bussen heller bør kjøre inn ved Sigvat Skaldsgate og så videre i Astridsgate.

Dette er i tråd med hva de næringsdrivende ønsker.

Kan det ha gått prestisje i saken om Pellygata?

Parkeringsplasser betyr tilgjengelighet, tilgjengelighet gir økt handel i sentrum.

Med dagens symbolpolitiske sentrumsplaner tas dette vekk, og bidrar dermed til næringslivets fall. Et sentrumsområde kan ikke strupe sentrumsnæringen uten at resultatet blir et dødt sentrum.

Butikkdød fører unektelig til færre arbeidsplasser, som igjen gir lavere skatteinntekter, og ikke minst til økte sosiale utgifter. En skikkelig tap-tap-situasjon.

Fjerningen av parkeringsmuligheter i Pellygata har vært et slag i trynet for de næringsdrivende i gata, men jeg tror at næringsdrivende også i gågata blir berørt av dette.

Frp ønsker å være pragmatiske i reguleringssaker i sentrum, og vil si ja der det virker fornuftig. Det er imidlertid særdeles vanskelig å finne gode argumenter for å la de næringsdrivende i Pellygata lide til fordel for bussene.

Sarpsborg er også Varteig, Øvre Tune og Skjeberg. Der går det ikke busser, så denne delen av kommunens innbyggere må kjøre bil til sentrum. Uten parkeringsmuligheter blir det rett til kjøpesentrene med sine gratis parkeringsplasser.

Vil vi ha et levende sentrum, eller dirigere handlende til Amfi Borg, Østfoldhallen og Svinesund?

Amfi Borg, Østfoldhallene, Nordby Shoppingsenter, Svinesund og Tunejordet har til sammen mer enn 10.000 gratis parkeringsplasser for handlende sarpinger.

Sarpsborg sentrum har gratis i 29 minutter i enkelte sidegater...

Nesten tomme busser går i Pellygata hele tiden, biler kjører der hele tiden, men syklistene som har høyest prioritet er omtrent ikke-eksisterende.

Hvordan kan det rettferdiggjøres at prioriteringspyramiden snus opp-ned? Bilistene er gitt laveste prioritet, mens de svært få syklistene er på topp.

Saken skal opp i bystyret til endelig behandling på torsdag, og det er av avgjørende betydning at representantene tenker seg godt om før de svikter de næringsdrivende, beboerne, kunder, besøkende og flesteparten av innbyggerne til fordel for en destruktiv symbolpolitikk.

Å stemme imot et utsettelsesforslag nå, er det samme som å ignorere folket, innbyggerne vi er satt til å jobbe for.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.