– S-linja bør skrotes. Rett linje vil dekke alle behov

- S-linja gjennom Nedre Glomma-regionen bør skrotes, da den ikke tenker på annet enn persontog til byen og ikke andre tog og folk som bor utenfor byene. Rett linje vil dekke alle behov, mener lokfører og Rødt-politiker Kåre Inge Andersen. (Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad Grøtt, NTB Scanpix)

- S-linja gjennom Nedre Glomma-regionen bør skrotes, da den ikke tenker på annet enn persontog til byen og ikke andre tog og folk som bor utenfor byene. Rett linje vil dekke alle behov, mener lokfører og Rødt-politiker Kåre Inge Andersen. (Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad Grøtt, NTB Scanpix)

Av
DEL

JernbanedebattenJernbanen bør bygges slik at både persontog, lokaltog, fjerntog og godstog får mest nytte av infrastrukturen. Prosjekter som skal bygges bør inneholde mer enn kun ett mål av gangen for å få mest for pengene.

Godstog trenger minst mulig krappe svinger, oppoverbakker og hastighetsforskjeller. Da vil bråk fra bremsing og igangsetting av tunge tog reduseres og energibehovet på jernbanen vil minskes.

Når man bygger nye spor og dobbeltspor må man ha steder der man bygger forbikjøringspor, som saktegående tog kan kjøre inn på og slippe forbi raskere tog.

Vi må åpne for at godstog og persontog kan kjøre på alle banestrekninger.

Godstog trenger bedre infrastruktur for å komme fortere frem og konkurrere med lastebilen på tiden, det vil gagne miljøet mye når ett godstog fort tar vekk 20-25 lastebiler fra veiene. Det vil bedre trafikksikkerheten på veiene og ulykker vil gå ned.

Elektrifisering av Rørosbanen, Nordlandsbanen og Solørbanen bør komme fort i gang, da vil man slippe utslipp fra store diesellokomotiv og miljøet vil bli bedre.

Godstog bør ha prioritet mellom klokken 19 og 05, for da er det færre reisende i togene og varene kommer fortere frem. En annen ting er at når godstog skal stoppe og ta i gang, tar det mye lenger tid enn et persontog gjør det og bruker mindre energi enn godstog tar i gang.

Nye terminaler bør bygges i Bergen, Trondheim og Oslo, slik at vi får moderne terminaler som kan håndtere enda mer gods. Man må gjerne bygge nye terminaler i andre byer der det er grunnlag for enda mer godstransport. Man bør også bygge jernbane ned til havner og store industrier for å få enda mer på banen. Skrekkeksempelet er jo Moss, der de ikke lager noe spor til havna.

Jeg lurer også på hvorfor ingen tenker på å bygge spor ned til havna i Fredrikstad, og slik er det sikkert i flere store byer. Jeg mener vi må tenke nytt hvis vi skal redde miljøet.

Nye baner som bør prioriteres er Nord-Norge-banen (husk beskyttelse mot reinsdyr), da den vil ta vekk mange lastebiler og vil sikre at folk får en tryggere vei å kjøre på. Miljøet vil få et oppsving hvis den bygges.

Stasjoner bør legges utenom byene for at ikke alle folk skal dra inn til byen når de skal ta toget - under forutsetning at det blir et godt tilbud fra sentrum av byen til stasjonen med bybane, lokaltog eller bybuss som kan kjøre på miljøvennlig drivstoff.

S-linja gjennom Nedre Glomma-regionen bør skrotes, da den ikke tenker på annet enn persontog til byen og ikke andre tog og folk som bor utenfor byene. Rett linje vil dekke alle behov.

Bruk den gamle linja i Nedre Glomma til lokaltog og Intercity-tog, den holder da.

Nye baner som bygges bør ikke bygges der den gamle banen ligger, på grunn av at vi da har to baner å kjøre på. Det vil trengs når det er vedlikehold på den ene banen eller noe har skjedd så man har omkjøringsmuligheter.

Eksempel: Hva skjer med alle togene som går til Borregaard og Saugbrugs i Halden når Østfoldbanen skal bygges der den gamle banen er når den må stenges? Skal alt over på lastebil? Hva vil skje med miljøet og trafikksikkerheten da?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags