Gå til sidens hovedinnhold

Billig og krevende

Artikkelen er over 11 år gammel

Økt konkurranse skal være fortreffelig, og ikke minst gi oss billigere tilbud. Det er bra, men samtidig blir det mer krevende å være forbruker.

Billigtilbudene er basert på selvhjelpsprinsippet. Skal vi for eksempel fly billig, må vi på nettet for å ordne billettene selv. For de fleste går det greit.

Oppstår det problemer, er ikke situasjonen like grei. Da utsettes man for en tålmodighetsprøve uten like. Enten er ventetida på å få svar etter å ha trykket på diverse knapper på telefonen, veldig lang, eller så koster det nesten like mye som å bestille varen i utgangspunktet. Mye enklere er det ikke å komme fram via hjemmesider.

Forbruker-rapporten har for eksempel testet flere bedrifter som henvender seg til et større publikum. Det er ikke særlig oppløftende lesning. For mange får dårlig karakter. De gjør det rett og slett vanskelig for kundene å finne fram.

Selvhjelpsprinsippet har likevel ikke ført til at aggressive selgere som enten bruker telefonen eller banker på døra, er borte.

I Sarpsborg har det nå blitt en intensivert kamp om kabelkundene. Det samme skjer også andre steder. Derfor har forbrukerombudet engasjert seg, og fra 1. mars neste år innføres en bransjenorm for markedsføring og standardvilkår.

Det siste er ikke minst viktig. En ting er at det ikke er lett for en kunde å vite hva man skal velge med så kompliserte produkt, noe annet er det at man får avtaler som gjør det vanskelig å komme ut av dem, når man først gjør valget sitt.

Det er derfor helt nødvendig at Forbrukerombudet følger nøye med.