Reparerer stålkonstruksjonene på Sarpsbrua

NØDVENDIG: Sarpsbrua er angrepet av rust og mye av stålet må skiftes i et høyst påkrevet vedlikehold som pågår fram til sommeren.

NØDVENDIG: Sarpsbrua er angrepet av rust og mye av stålet må skiftes i et høyst påkrevet vedlikehold som pågår fram til sommeren. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Statens vegvesen er på oppdrag fra Østfold fylkeskommune i gang med nødvendig vedlikeholdsarbeid på Sarpsbrua.

DEL

– Nå er det brua som krysser selve Glomma som står for tur. Den består av tre spenn, opplyser byggeleder Steven Skjekkeland i Statens vegvesen til Sarpsborg Arbeiderblad.

Stålkonstruksjonene som holder kjørebanen oppe er sterkt rustangrepet etter mange års påvirkning av salt og fuktighet.

Fjerner betong

– Mye av dette stålet skal skiftes ut. For å få tilgang til stålet må vi noen steder fjerne betong på undersiden av brua, forteller han videre.

VG har den siste tiden publisert en rekke artikler om tilstanden til bruene her i landet basert på tilgang til veivesenets brodatabase Brutus. 

Sarpsbrua er en av de mange som er omtalt, da den har stor skade som truer bæreevnen. «Vertikal over lager i akse 2 for sidespenn nordvest har knekt ut siden flensene i staven har korrodert bort ved innstøpingen til betongdekket», står det om Sarpsbrua i denne databasen.

Planlagt for lenge siden

Skjekkeland understreker vedlikeholdsarbeidene på Sarpsbrua ikke er igangsatt på bakgrunn av VGs saker om de mange forsømte bruene.

– Det er en god stund vi begynte å prosjektere basert på våre egne undersøkelser om hva som nå er nødvendig å reparere,   påpeker byggelederen.

Østfold fylkeskommune har en offensiv satsing på å vedlikeholde bruene. I påvente at ny vei- og jernbanebru over Glomma er det høyst påkrevet å reparere Sarpsbrua. Den har derfor prioritet i bruprogrammet.

Nytt rekkverk på brua

For to år siden ble det montert et nytt kjøresterkt, sikringsrekkverk. Samtidig startet arbeidet med å rehabilitere St. Marie gate bru, – den delen av Sarpsbrua som er nærmest sentrum. Gammel betong og armering ble byttet ut.

Jobben som er utført på St. Marie gate bru er også høyst midlertidig. En helt ny brukonstruksjon står øverst på prioriteringslisten til Østfold fylkeskommune.

– Prosjekteringen av denne er ferdig tidlig på nyåret, forteller Skjekkeland videre.

Om det blir bygd en ny St. Marie gate bru, henger igjen sammen med framdriften til ny vei- og jernbanebru. Det er høyst aktuelt om det store prosjektet forsinkes ytterligere.

Lysregulering

I perioden arbeidet vil pågå vil det bli lysregulering og manuell dirigering over Sarpsbrua på nattestid.

Reguleringen vil foregå mellom mandag og torsdag mellom klokken 21.00 og 06.00 neste dag i perioden 13. november til 13. juli.

Artikkeltags