100.000 kr i premier

LETTE PREMIEPENGER: I fjor var det fire deltakere i damenes eliteklasse i Skjebergrittet. I år har arrangøren pengepremier til de sju beste i klassen. Bildet er fra fjorårets ritt med de tre beste. Fra venstre Ingrid Bøe-Jacobsen fra Halden, Katrine Valhammer fra Sarpsborg og Marianne Sandaker fra Moss.FOTO: TRINE SIRNES

LETTE PREMIEPENGER: I fjor var det fire deltakere i damenes eliteklasse i Skjebergrittet. I år har arrangøren pengepremier til de sju beste i klassen. Bildet er fra fjorårets ritt med de tre beste. Fra venstre Ingrid Bøe-Jacobsen fra Halden, Katrine Valhammer fra Sarpsborg og Marianne Sandaker fra Moss.FOTO: TRINE SIRNES Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Skjeberg Cykleklubb lokker med heftige pengepremier i årets utgave av Skjebergrittet.

DEL

En premiesum på totalt 100.000 kroner har sponsoren VHF Group bidratt med. Pengepremiene går i sin helhet til eliteklassene og fordeles likt mellom dame – og herreklassene.

Vinneren får 35.000 kroner, og det er pengepremier til de sju beste både på dame- og herresiden. Men i fjor var det bare fire deltakere i dameklassen, mens det på herresiden var 17 elitesyklister som stilte til start.

LES OGSÅ: – Barnerittet er en viktig del av Skjebergrittet

Til sammenligning får vinneren av Birkebeineren en pengepremie på 20.000 kroner. Her er det i tillegg lagt inn fire spurter med en premie på 3.000 kroner på hver spurt. Det vil si at hvis samme person vinner rittet og alle spurtene, kan den totale premiesummen komme opp i 32.000 kroner.

LES OGSÅ: Skjebergrittet har få deltakere, men går med overskudd

– Det er veldig heftige pengepremier vi har. Vinneren av VM på Hafjell i fjor fikk det samme som vinneren får hos oss i år, men i VM var det inkludert en spurtpremie på 10.000 kroner. Vi synes det er moro å kunne tilby slike premier i Skjebergrittet som alltid vil være et lite og lokalt ritt. Rittet er en eksklusiv vare. Men hvor lenge vi vil kunne ha slike pengepremier vet vi ikke. Rittet vil uansett fortsette uavhengig av pengepremiene, sier rittansvarlig, Arvid Moen.

Vil ikke gjøre forskjell

– I fjor var det fire deltakere i damenes eliteklasse. I år blir det pengepremier til de sju beste. Får en pengepremie bare ved å stille til start?

– Vi har hatt en diskusjon internt om det bare skal være å ta på seg et startnummer for å få en fin pengepremie i dameklassen. Men vi har kommet til at vi ikke vil gjøre forskjell. Samtidig er vi ganske sikre på at pengepremiene vil gjøre at deltakelsen i dameklassen blir en del større i år enn i fjor selv om rittet også i år kolliderer med NM landevei som mange av jentene velger, sier Moen.

STOLTE: Arvid Moen (t.v.) og Lars Erik Svendsen er stolte over at de kan tilby heftige pengepremier i Skjebergrittet, og de er opptatt av at rittet skal være en eksklusiv vare.

STOLTE: Arvid Moen (t.v.) og Lars Erik Svendsen er stolte over at de kan tilby heftige pengepremier i Skjebergrittet, og de er opptatt av at rittet skal være en eksklusiv vare. Foto:

STOLTE: Arvid Moen (t.v.) og Lars Erik Svendsen er stolte over at de kan tilby heftige pengepremier i Skjebergrittet, og de er opptatt av at rittet skal være en eksklusiv vare. Foto: Johnny Helgesen

Totalt var det 109 deltakere i Skjebergrittet i fjor, der 33 var barn og ungdom fra 10 til 16 år.

LES OGSÅ: Til Swissman med Brage i vogna

– Vi har satt et tak på 50 deltakere i eliteklassen, og er ganske sikre på at det blir fylt opp. Vi har fått tilbakemelding om at de fem beste terrengsyklistene i Norge kommer. I de andre klassene (unntatt barn og ungdom til og med 14 år) har vi satt et tak på 250 deltakere, vi vurderer å redusere det til 200. Det gjør vi da 80 prosent av rittet går på en enkel sti i terrenget. Da kan vi ikke ha for mange deltakere. Vi er opptatt av å ha et knirkefritt arrangement der deltakerne ikke opplever uheldige episoder, sier Moen.

Egen elitetrasé

I årets ritt starter eliteklassene etter at alle de andre klassene er ferdige med rittet.

LES OGSÅ: Disse gjør det ingenting om du tar

– Det gjør at elitesyklistene kan kjempe i skogen uten at andre deltakere forstyrrer. I tillegg gjør vi 1,5 kilometer av traseen ekstra utfordrende for eliteklassene. Det er opp Syverstadbakken. Mens de andre klassene følger grusveien opp vil eliteklassene svinge inn i terrenget allerede i starten av bakken og sykle i et teknisk terreng helt til topps. Her må de blant annet forsere en bratt fjellside noe som blir spektakulært. I dag er det ikke mulig å sykle opp her, og vi har mye jobb foran oss for å gjøre løypa slik at det er mulig å sykle opp. Blant annet må det tas ned noen større trær. Det skal også bygges bruer, forteller Moen.

LES OGSÅ: Sykkelsalg i medvind

– Et anfall av eufori

– Det var i et anfall av eufori (opprømt sinnsstemning) etter å ha vært til stede på fjorårets ritt, vi økte premiepengene fra 30.000 til 100.000 kroner.

SPENNENDE: Morten Stomperud synes det har vært spennende å få være med og løfte Skjebergrittet opp på et skandinavisk elitenivå.

SPENNENDE: Morten Stomperud synes det har vært spennende å få være med og løfte Skjebergrittet opp på et skandinavisk elitenivå.

SPENNENDE: Morten Stomperud synes det har vært spennende å få være med og løfte Skjebergrittet opp på et skandinavisk elitenivå.

Det er konsernsjefen i VHF Group AS, Morten Stomperud, som sier dette til SA med et smil. De har agenturet Sepura som er radiosambandet i det nye nødnettet i Norge.

LES OGSÅ: 20 damer skal i fellesskap trene fram mot Hennesrittet i juni 2015

– Hvorfor så mye?

– Vi er enten dumme eller snille, svarer han spøkefullt.

– Det har vært spennende å få være med på å løfte et lite lokalt ritt opp på et skandinavisk elitenivå. De som står bak Skjebergrittet er personer som virkelig setter klubben framfor seg selv. Jeg har sett mange eksempler på det motsatte, der enkelte personer tilsynelatende setter klubben først, men seiler under falskt flagg. Jeg håper vi kan være med videre, men jeg kan ikke gi noen garantier, sier Stomperud.

LES OGSÅ: Duatlon på Kalnes 16. mai

Artikkeltags