Gå til sidens hovedinnhold

Sparer peanøtter

Artikkelen er over 1 år gammel

«En toglinje gjennom Fredrikstad og Sarpsborg vil koste et sted mellom 40-50 milliarder kroner. I det perspektivet blir Bane Nors forslag om å droppe Råde stasjon egentlig på grensen til det latterlige, for besparelsen blir en halv milliard kroner», skriver Jon Henriksen, bystyrerepresentant for Det Rette Parti.

Jernbanesaken Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Bane NOR er desperat på jakt etter å spare penger, slik at de kan tviholde på konseptet om en sikk-sakk-linje via Fredrikstad. Det siste utspillet, om ikke å utvide Råde stasjon, virker mildt sagt lite gjennomtenkt. Spareforslaget viser egentlig at Bane NOR ikke er kompetente til å vurdere fremtidens jernbane gjennom Østfold.

Råde stasjon ligger geografisk midt i Østfold-smørøyet, og blir travlere og travlere for hvert år som går. Med andre ord: Stasjonen er et naturlig midtpunkt og stoppested for svært mange østfoldinger i en moderne jernbanetrasé.

En toglinje gjennom Fredrikstad og Sarpsborg vil koste et sted mellom 40-50 milliarder kroner. I det perspektivet blir Bane Nors forslag om å droppe Råde stasjon egentlig på grensen til det latterlige, for besparelsen blir en halv milliard kroner. Mye penger det også, men altså som peanøtter å regne opp mot totalsummen det dreier seg.

Ellers registrerer vi med glede forslaget til Høyres Kjell André Holstad Asheim. Han er utvalgsleder i Miljø og Teknikk i Råde kommune. Holstad Aasheim mener at togutbyggingen i Østfold kan gjøres i to steg.

Dette er en god idé som kan forhindre at regjeringen sløser med milliardene, for det er nettopp regjeringen ved Samferdselsministeren, sammen med Stortinget, som skal innstille og bevilge de nødvendige midlene på et eller annet tidspunkt. Heldigvis er det ikke Jernbanedirektoratet og Bane NOR, selv om de i sin enøydhet og arroganse kan se ut som de tror akkurat det.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.