Energisk og entusiastisk humorhistorie

«Dette er underholdning for hele familien» skriver vår anmelder om Olav den heldige og lykeksverdet.

«Dette er underholdning for hele familien» skriver vår anmelder om Olav den heldige og lykeksverdet. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Det er et imponerende stykke som hver kveld under Olavsfestivalen spilles i Landeparken.

DEL

«Olav den heldige»-oppsettingen i år har en drøss med dyktige personer med på laget, og det er fullt øs med energi og entusiasme fra begynnelse til slutt.

Kulissene er de vakreste man kan tenke seg. Når vi blir introdusert for Olav den hellige – den heldige kalles han her – er han en liten gutt som mange har ulike meninger om. Da er det skumring i parken – og scenen i vannkanten ligger bokstavelig talt badet i solnedgangen. Når vi tar farvel med ham, avslutningen er forresten nydelig og kreativ, så er omgivelsene ganske annerledes og mer dramatiske. Fakler og lykter på utescenen er det eneste som lyser opp i sommermørket. Det må jo bli magisk stemning av sånt.

Noen historietime er det ikke, dette teaterstykket, men de er med, de elementene vi forbinder med Olav; reisene utenlands, dåpen i Rouen og kristningsferden rundt i Norge. Høyaktuelt, bra og lokalpatriotisk blir det flere ganger, blant annet når det hintes til tusenårsjubileet og til den omdiskuterte Olav-skulpturen.

Personene på scenen gjør mye ut av seg. Patrick Asplund Stenseth, som er den som har hadde ideen til Olav den heldige, er trygg i rollen som Sigvat Skald, som han spiller for tredje gang. Philip Bøckmann sprudler og gjøgler, og gjør maksimalt ut av rollen som Kong Knut. Petter Vermeli får publikum til å trekke på smilebåndet bare han viser seg som Kalv Arnesseon eller biskop Grimkjeld. Hanna Grønneberg er nydelig både å se og høre på.

Hanna Grønneberg er nydelig både å se og høre på

Og så Olav, da. Hovedpersonen. Regissør Gard B. Eidsvold har valgt å la Lars August Jørgensen være en blanding av en smule engstelig og overmodig, altså typisk ung. Hans rolletolkning er helt gjennomført og fengende. Flotte kostymer er opprinnelig brukt i «Sverdet».

Barna/ungdommene som er med i år – Marie Guldteig, Diana Marie Johannessen, Henriette Humlekjær, Mats Østerman Wibe, Hannah Elise Fjeldbraaten, Trym Syversen og Edvard Sørli Bjørnstad, gjør en solid innsats og har fått mange oppgaver. Ann Christin Elverum har instruert dem godt.

Musikken er en miks av nykomponert og hemningsløst lån herfra og derfra. Skuespillerne sier «aha», og vips så får vi noen strofer av «Hunting High and Low». Vi er i England, og der er selvfølgelig The Beatles. Svenske prinsesse Astrid introduseres, og koblingene gjøres til Carola, Grand Prix og «Jag vill ha dej i mørket hos mej». Den sangen blir forresten fantastisk sunget av Hanna Grønnebergs underskjønne stemme, og i balladeform. Genialt.

Komponist Christian Stahr, som og er kapellmester, beveger seg mer mot musikalsjangeren mot slutten av stykket, og det er vellykket. Vi kunne ønsket oss mer av det – for her er det nemlig skuespillere som kan kunsten å formidle, både tekst og musikk.

Det er mye humor i Olav den heldige og lykkesverdet, og den er for det meste ganske opplagt

Terje Brevik er et eksempel på det. Han lever seg dessuten så inn i rollen som Rane at det er en fryd, og når han synger om tiden som går så kunne den gjerne stått stille en stund, for vår del. Lyden, både når det snakkes, synges og spilles, er helt førsteklasses.

Det er mye humor i Olav den heldige og lykkesverdet, og den er for det meste ganske opplagt. Som når Olav og hans menn kommer til Trøndelag, der alle har bart og sier «rai rai» og «rumpa mi». De som snakker dansk har en potet i munnen som med letthet kan fjernes, og han som utgir seg for å være Gud er ikke julenissen, men julinissen. Vi blir ikke så overrasket, men muntert er det, og premièrepublikummet lo godt.

Dette er underholdning for hele familien, i hvert fall for dem som klarer å sitte i ro i de over to timene som stykket varer. Her er det nemlig ikke noe provoserende, og det er heller ikke skummelt – selv om både sverd og kamper er sentralt med i beretningen. Hurra for det. Dette er historiskhumoristisk teater i vakre omgivelser, og svulmende sarpsborgpatriotisk er det og.

– Du kommer til å bli husket om 1.000 år, Olav, sies det på scenen. Så sant som det er sagt.

Olav den heldige og lykkesverdet

  • Teateranmeldelse
  • Landeparken
  • Premiere onsdag 15. juli
  • Spilles også fredag 17. juli, lørdag 18. juli og søndag 19. juli

Artikkeltags