Elevene lærte om om radikalisering og ekstremisme

ARRANGØRER: Jentene fra Ungdommens Bystyre Karianne Wilhelmsen, Linnea Eugenie Opsund og Hanna Hommeren.

ARRANGØRER: Jentene fra Ungdommens Bystyre Karianne Wilhelmsen, Linnea Eugenie Opsund og Hanna Hommeren. Foto:

Elevrådsrepresentanter fra alle byens skoler var onsdag samlet for å lære om radikalisering, ekstremisme og hva de som elevråd kan gjøre i dette arbeidet.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

– Elevene har vært veldig flinke til å engasjere seg og de stilte foredragsholderne mange spørsmål, forteller nestleder i ungdommens bystyre (UBY) Linnea Eugenie Opsund.

Lærerikt

– Noe av det vi har gått gjennom nå er hva begrepene betyr, hva dette arbeidet betyr for byen og hvorfor vi bør jobbe med det, forteller hun videre.

I tillegg til å lære det grunnleggende om ekstremisme og radikalisering lærte elevene om hva de som elevråd kan gjøre i arbeidet og kunnskap om manipulasjon.

– Dagen har vært lærerik, man får motivasjonen til å jobbe videre med det, forteller Karianne Wilhelmsen som sitter i formannskapet til UBY.

INTERESSANT: Mathilde Søgaard, Hannah Petersen og Julie Derbakk synes det var bra å få lært mer om ekstremisme. Selv hadde de bare hørt om uttrykkene på nyhetene og var glade for å få mer innsikt i problematikken.

INTERESSANT: Mathilde Søgaard, Hannah Petersen og Julie Derbakk synes det var bra å få lært mer om ekstremisme. Selv hadde de bare hørt om uttrykkene på nyhetene og var glade for å få mer innsikt i problematikken. Foto:

Ifølge jentene i UBY er det viktigste arbeidet elevrådet kan gjøre er å sørge for at alle blir inkludert og at de føler seg sett og hørt.

– Det er viktig at det ikke bare er voksne som tar tak. Det er faktisk oss det gjelder, mener Hanna Hommeren.

Ble manipulert

En av foredragsholderne var psykolog Cathrine Moestue. Ved å dele sin personlige historie fortalte hun hvordan et menneske kan bli manipulert til å bli med i en ekstremistisk gruppe.

– Jeg har opplevd å bli rekruttert av min egen filosofilærer i 1985. I 1984 sto verden ovenfor en stor sultkatastrofe. Da var jeg 19 år og reiste til Sverige for å gå på skuespillerskole, forteller Moestue.

Hun ble godt kjent med læreren som var flink til å oppmuntre henne i arbeid og gjorde at hun virkelig følte seg sett av en voksen.

– Han var engelsk, mørkhudet og utrolig koselig. Jeg likte han veldig godt, han var gift og var en god mann. Jeg fikk anerkjennelse. Det var nesten for godt til å være sant.

Læreren drev nemlig med «love bombing» og Moestue innrømmer at det burde ha ringt noen bjeller.

– Etter seks måneder fortalte meg en hemmelighet. Han gråt foran meg og fortalte at han ikke var den han utga seg for å være. Han fortalte han var en geriljaleder for en gruppe som jobbet for å redde alle de sultne barna i verden. Han spurte om jeg ville hjelpe han, og selvsagt ville jeg det.

– Så fort jeg sa ja til det endret mitt virkelighetsbilde seg. Det jeg ikke forsto var at han løy. Sakte, men sikkert gjorde han alt mye større. Han fordreide virkeligheten og brukte denne falske historien.

PSYKOLOG: Cathrine Moestue hold foredrag.

PSYKOLOG: Cathrine Moestue hold foredrag. Foto:

Så likheter

Etter å ha sett hvordan unge har blitt rekruttert av IS valgte Moestue å fortelle sin egen historie. Elevene i Sarpsborg lyttet ivrig og stilte mange spørsmål til livet hun hadde da hun levde som ekstremist. Noe hun gjorde i seks år.

– Det er mange veier til terror og ekstremisme, min vei var gjennom en rekruttering. Vi er ikke oppdratt til å forstå den typen manipulasjon.

– Det er ikke noe som er viktigere enn å fortelle dette til ungdommer. Det er noe spesielt med ungdommer, det er lett å treffe de som er sårbare og kanskje litt usikre. Det kan skje hvem som helst – det er ikke alle som søker seg til det, konkluderer hun.

Artikkeltags