Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjør sikkert i sommer!

Annonse fra Bauda

Hvordan få plass til hele familien og alt dere trenger til ferien i bilen? Her er de beste pakketipsene til en trygg kjøretur.

En hybridbil har to motorer til å gi fremdrift. I tillegg til en vanlig forbrenningsmotor (bensin, diesel eller gass), har den også en elektrisk motor. Dette systemet er hundre prosent automatisk og bilen lader selv batteriet under kjøring. Bilen krever ikke ekstern strømkilde.

Dette bør du tenke på når du skal klargjøre og pakke bilen din til sommerferien:

* Ikke la gjenstander ligge usikret i bilen
* Bæreposer bør plasseres på gulvet, så langt fremme som mulig
* Bruk festepunktene i bilen
* Mange kjøper på impuls, også større ting. Ha derfor alltid med lastestropper
* Fordel vekten. Tung bagasje skal ligge lavt og langt fram i bagasjerommet
* Sjekk bilens instruksjonsbok for tillatt maksimal last
* Ikke overstig tillatt aksellast
* Sørg for riktig dekktrykk. Dette finner du i bilens instruksjonsbok
* Vurder å bruke sikkerhetsbeltene for å sikre last
* Dekk til mineralvannskasser og kurver med løse gjenstander med noe mykt
* Har du gjenstander i bagasjerommet er det lurt å lukke igjen rullegardinen for bagasjerom hvis du har det
* Bruk tid på å sikre lasten

(kilde: NAF)

Det er viktig å tenke på at usikret last i bilen kan bli livsfarlig. Ifølge NAF får en gjenstand på tre kilo en vekt på hele 90 kilo ved en kollisjon i 50 km/t. Oftere blir det tatt større sjanser på kortere turer, så før du legger ut på langtur må du ta deg god tid til sikker pakking. Kollisjonstester gjennomført av NAF viser at godt sikret last kan bety forskjell på liv og død - selv om du kjører i lav hastighet.

Se video om hvordan Per Kristian Grytdal fikser familiens bagasjehaug, i toppen av saken!

Om det er hytta på Hvaler som venter eller friluftsferie på Høysand, så tenker du kanskje: «Hvordan i all verden skal all bagasjen få plass i bilen?». Vel, det er mulig å få med seg alle familiemedlemmer, i tillegg til kofferter, badeball, strandstol, ja, det dere måtte trenge? Eller kanskje en tank med helium, for de spesielt interesserte! Du må bare ta deg god tid og pakke bilen på en sikker måte.

- I denne bilen kan store kofferter stå fint uten at det blir problemer og bagasjenettet som følger med gjør pakkingen sikker. Samtidig er det god plass i kupeen, forteller ettermarkedssjef Filip Kilevold i Sarpsborg-avdelingen til Toyota Østfold & Follo. - I tillegg kan fem av setene justeres i lengderetning samtidig som ryggen kan settes i en komfortabel posisjon, nesten som godstolen hjemme. Dette sørger for god komfort for både foreldre og barn, noe som igjen fører til lite ”pappa-mas” på langturene, sier han og smiler.

Noen av tipsene NAF gir til ferieklare bilister er å fordele vekten. Dette kan ikke sies ofte nok. Tung bagasje skal ligge lavt og langt fram i bagasjerommet. Har du bæreposer bør disse plasseres på gulvet, helst så langt frem om mulig. Se NAFs anbefalinger til alle bilister i boksen til høyre!

Den perfekte familiebilen

Prius+ Seven er som navnet sier en syvseter, så her er det plass til de fleste ferieklare familier. I tillegg er bilen en populær transportpartner til og fra SFO, treninger og andre fritidsaktiviteter. Om barna skal ha med seg venner eller om vi trenger å kjøre hjem en sykkel eller to, ja så er det faktisk plass til det også.

- Når vi skal på vinterferie, med fire barn i baksetene, så setter vi bare på en takboks i tillegg. Flere seter i bruk betyr naturlig nok mindre bagasjeplass, understreker Kilevold.

Dette er ikke den første Prius+ Seven familien har, så denne modellen har tatt sin favorittplass. Grunnen til det er mange, men noen som bør nevnes, er fleksibiliteten, glasstaket og ikke minst sittekomforten. I tillegg har bilen Adaptiv Radar Cruise Controll, dette systemet holder automatisk trygg avstand til bilen foran.

Kjørekomforten er upåklagelig siden dette er en Hybrid, da er automatgir også standard. Hybridsalget har de siste årene eskalert kraftig og representerer i dag over 64 prosent av det totale personbilsalget fra Bauda*-forhandlerne.

Grønt fokus

Når en ny Toyota skal utvikles, tas det hensyn allerede på tegnebordet. For å redusere bilens miljøpåvirkning, er det ikke nok å fokusere utelukkende på å redusere bilens utslipp. Bilens form, design og vekt er avgjørende for innvirkningen på miljøet, fordi en aerodynamisk utformet bil med lav vekt krever mindre drivstoff. Toyota har gått bort fra alle farlige materialer som bly og krom.

Drivstofføkonomi og utslipp er et viktig skritt, her vi ser nøye på hva som kan gjøres for å redusere miljøpåvirkningen under kjøring av bilen. Igjennom dette fokuset har våre hybridbiler befestet posisjon som en av mest valgte bilene blant taxieiere. Dette er en næring som stadig setter høyere krav til kvalitet, driftssikkerhet og ikke minst totaløkonomi.

Da gjenstår det bare å ønske lykke til med pakkingen - og god tur!

Bauda AS er Norges største Toyota- og Lexus-konsern med cirka 640 medarbeidere som betjener kundene fra totalt 16 utsalgssteder på Østlandet.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet