Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Blånissene inntar Storbyen!

Annonse fra Storbyen Kjøpesenter

Gøy på jobb kunne ikke passet bedre for å beskrive livet på Storbyen kjøpesenter. På torsdag kan du feire at det er et halvt år til julaften med overraskelser og gode tilbud på junitrefesten.

Midt i hjertet av Østfold ligger senteret som samler østfoldingene. Og hvor finner du mer spøkefulle og glade ansatte? Her har de det så gøy på jobb at mange av dem har jobbet her siden kjøpesenteråpningen på Storbyen for femten år siden.

 Det vi ikke snakker om her, er ikke verdt å oppleve. Ingen dag er lik, sier Anette, assisterende butikksjef på Meny, med et stort smil.

Hun har akkurat fått med seg flere av teamet sitt til en aldri så liten "støveldance" rundt om i butikken. At latteren sitter løst, er det ingen tvil om! Det eneste som mangler i dag er musikken. For den legendariske julelåten settes kun på én gang i året.

Tre dager før jul har vi full fest før åpningstid, og hopper rundt i butikken. Så har vi gløgg, da. Til junitrefesten har vi spart julebrus som dere får kjøpt for ti kroner flasken. Det er bare å glede seg.

STØVELDANS BLANT MATVARENE: Den legendariske julelåta settes kun på én gang i året.

Unik atmosfære

Like bortenfor i underetasjen jobber senterkollega Caroline. Hun har også spredt glede på senteret i femten år. Nå i sommermånedene er det ekstra trøkk på den lille, koselige livsstilsbutikken.

– Hva er det som gjør Storbyen så spesiell?

Det er et fantastisk arbeidsmiljø, med senterledelsen, butikkmiksen og kollegene mine her i butikken, forteller Caroline.

Butikksjefen kan friste med deilig te som passer utmerket som leskende sommerdrikk eller Aloe Vera-produkter som lindrer insektsstikk.

– Hvis du skal glede en av kollegene dine, hva kan du finne på å gjøre, da?

Det man blir ekstra glad av, er jo å høre at man har gjort noe bra. Gi dem litt frie tøyler slik at de føler seg som en del av butikken. Som for eksempel å lage en utstilling selv, sier Caroline. - Arbeidsdagen min er inspirerede, gøy og med mye glede. Vi gleder oss veldig til junitrefest, men hver dag er jo en fest her!

Høy takhøyde

Med inngang fra torget, har Cornelius den perfekte jobbveien der han kommer i full fart på sin røde, kule elektriske sparkesykkel. Saga Frisør har nylig fått splitter nye lokaler - og var den første som kom på plass i den nye delen av kjøpesenteret.

– Velkommen inn! Cornelius spøker med at de stort sett ikke hører noen ting på grunn av all byggeaktiviteten. Ikke at det har lagt noen demper på stemningen, da.

– Vi har lansert begrepet "gla’vold" i salongen. For eksempel en smekk med håndkleet, men innenfor visse grenser. He-he. Takhøyden er høy her – det blir noen blåmerker, forteller Cornelius og smiler lurt, før han løper bort til frisørkollega Lotte og putter på den blå nisseluen mens hun klipper en kunde.

– Kom her du nå, Lotte, så skal vi gjøre deg klar for junitrefesten. Lotte legger seg ned i massasjestolen – sånn, nå er alt på stell! Humoren og smilene smitter over på kundene, som gjerne kommer innom for en kopp kaffe selv om de ikke har time.

– Den eldste jeg klipper er 106 år, men han drar jeg hjem til. Så vi har kunder fra 0 år til over hundre, sier Cornelius.

– Hvordan er det med årets hårtrender og sarpinger?

Folk er flinke til å følge motebildet i byen. Ettersom trendene endrer seg hele tiden, er det veldig individuelt hvilken frisyre kundene går for. Om det er kort sånn som meg – eller en mer symmetrisk, normal klipp. Ungdommer har gjerne med bilder, forklarer den erfarne frisøren.

Folk er flinke til å følge motebildet i byen!

Cornelius hos Saga Frisør

GLA' FRISØR: – Den eldste jeg klipper er 106 år, men han drar jeg hjem til. Så vi har kunder fra 0 år til hundre, sier Cornelius.

Junitrefest – så klart!

I forlengelsen av ”Spennæ Gæern”-kampanjen som gikk i seks år på Storbyen, er senterleder Annette Kay klar for å slå ut håret igjen. Eller rettere sagt, få på blånisselua! Fem hundre nisseluer er bestilt inn til torsdagens fest for store og små.

Junitrefest kommer av at vi kuttet ut ”Spennæ Gæern” i fjor – og et flertall ønsket av vi skulle fortsette å være spenna gærne. Da måtte vi finne på noe nytt – så dermed markerer vi at det er et halvt år igjen til julaften, forklarer senterlederen. – Alle ansatte vil ha blånisseluer. Det vil bli mange aktiviteter, men vi røper ikke alt, så det er greit å ta turen til Storbyen på torsdag, sier Annette og smiler lurt.

En tidligere ansatt som Annette ble glad for å få tilbake til Storbyen, er Madeleine. Den søte Sarpsborg-jenta søkte seg nemlig tilbake til Bik Bok da det dukket opp en butikksjefstilling.

Jeg ville tilbake til Storbyen, som jeg synes er et fantastisk senter. Jeg tilbringer gjerne hele dagen på Storbyen, sier Madeleine og ler. - Hjemme blir bare for å sove som regel, så jeg har kanskje en litt mindre fornøyd samboer innimellom.

Hun er også instruktør på Sats og løper som oftest ned til treningsstudioet etter endt arbeidsdagen i klesbutikken.

– Blir det noe servering av pepperkaker under junitrefesten?

Får man kjøpt pepperkaker nå? He-he. Kanskje en av oss baker. Vi skal få til noen overraskelser, litt goodiebags, sier Madeleine. Den som møter opp, får se ...

Program for "Junitrefesten", 25. juni kl. 9-22:

* Isdronningen synger for oss og klovnen Cathrine kommer med gratis ansiktsmaling ved Nille. Begge deler fra klokken 17.

* Diorama holder eventyrstund for barna med nissen kl. 17-19.

* Handle for over kr 1000,- og vær med i trekningen av et gavekort på kr 1000,- fra Fransa (gjelder torsdag, fredag og lørdag).

* Clas Ohlson har demo på blender med deilige smaks-
prøver.

* Telenorbutikken serverer kaker, kaffe og brus.

* Apotek 1 Bjørnen: Gratis, blå junigavelodd til alle kunder. Gevinster ligger under vårt blå «junitre».

* Musikkverket har quiz. Svar på spørsmål og bli med i trekningen av et gavekort fra butikken.

* Life har demo på supermat.

Åpningstider Storbyen kjøpesenter: Hverdager 9-20, lørdager 9-18.

Parkeringsplasser: 570. Gratis parkering hverdager 17-20. Lørdager p-hus Storbyen 12-18 og lørdager p-hus Torget 15-18.

Sjekk ut Storbyen på Facebook og Instagram!

Dragere av butikker: Vinmonopolet, H&M, Home & Cottage, Meny, Yes Vi Leker, Subway og Funky Frozen Yogurt, Clas Ohlson.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet