Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Maken til moteshow har du neppe sett!

Annonse fra Gallerian Strömstad

Spektakulære akrobatiske øvelser, sminkestasjon med profesjonelle makeup-artister og hele 300 (!) dansere er fasiten når Gallerian Strömstad skal vise frem vårmoten.

Program for dagen

* Bli sminket og få håret fikset helt gratis av profesjonelle sminkører og hårstylist.

* Opplevelsestorg med mange av senterets butikker hvor det bys på produktprøver.

* Akrobater og dansere viser vårmote til dame, herre og barn på utradisjonelt vis.

Velkommen til mote- og skjønnhetsdag på Gallerian Strömstad 30. april fra klokka 12-16!

Hold av 30. april i kalenderen, for da skal årets mote- og skjønnhetstrender presenteres. Det blir en dag litt utenom det vanlige på Gallerian Strömstad.  

Moteshowet dukker opp når man minst aner det. Brått står noen stille som utstillingsdukker, før de «våkner til liv» og gjør et akrobatisk show.

– Vi ville ha en annerledes motevisning. Derfor har vi ikke tradisjonell catwalk og modeller, men profesjonelle akrobater og dansere som gjør opptredener rundt omkring på senteret. Det blir spektakulært, lover senterleder på Gallerian Strömstad, Ola Persson.

Både dame-, herre- og barnetøy blir å se i showet.

Råkul Disney-akrobat

Blant dem som viser vårens trender er Phillip Nässen, som tidligere har jobbet som akrobat for Disney i Los Angeles.

– Han er råflink og gjør noen skikkelig heftige triks. Det er bare å glede seg, smiler eventplanlegger hos Magnet & Company, Mathias Carlsson.

Artikkelen fortsetter under videovinduet.  
(VIDEO) Se familien på fire få helt ny stil med kyndig veiledning på Gallerian Strömstad:  
LUFTIGE MOTESVEV: Phillip Nässen (i lufta) er akrobat på heltid og viser frem vårens mote på denne måten.

Få din egen makeup- og hårstylist

På senteret blir det i tillegg masse aktiviteter dagen lang, og ikke minst blir det tilbud til de besøkende på mote- og skjønnehetsdagen.

Hvor deilig er det ikke å bli sminket og få håret fikset av noen som virkelig kan det? Denne dagen får du sjansen til nettopp det, for det blir en egen stasjon med profesjonelle makeup-artister og hårstylist.

De er fullstendig oppdatert på det helt siste av sminketeknikker og trender, og gir gjerne råd om alt fra fargetoner til råd og smarte tips.

Det beste av alt er at det hele er gratis.

– Det er ofte at folk sier at «dette hadde jeg ikke tenkt på!» når de sitter i stolen. Dette er jenter som vet hva de driver med, forteller Carlsson.

Så om du skal på fest, bryllup eller bare vil gjøre litt ekstra ut av sminken i sommer, er dette midt i blinken.

I tillegg vil mange av senterets butikker stille på et eget opplevelsestorg. Der blir det mulighet for å teste produkter, delta i konkurranser og få gode tips og råd.

Du finner Gallerian Strömstad i Oslovägen 50, vegg i vegg med Systembolaget. Her finner du veibeskrivelse.

Åpningstider:

Mandag-fredag 10-19

Lørdag-søndag 10-18

300 små og store dansere invaderer senteret

Invitert er også Strömstads kulturskola, som stiller med intet mindre enn 300 dansere i alderen 5-50 år.

De kommer til å underholde rundt i senteret med alt fra ballett til pardans, street, jazz og hiphop - det blir rett og slett noe for enhver smak.

– Trinnene har danserne våre øvd inn for en stund siden, men de siste ukene har vi gjort finpussen, forteller Nina Sire fra Strömstads kulturskola.

Overraskelse på lur

Helt innledningsvis blir det også en godt bevart overraskelse fra den enorme dansetroppen, men akkurat hva det er avsløres kun for de besøkende i senteret, rundt klokken 12 den 30. april.

– Barna synes dette er veldig stas og det er stor spenning blant de voksne. Det blir også en del ny musikk fra topplistene, kan Sire avsløre.

Hun forteller også at dette blir én av måtene kulturskolen markerer dansens internasjonale dag.

GODE RÅD: På mote- og skjønnhetsdagen har senteret egen stasjon med sminkører og hårstylist som legger makeup og fikser deg på håret.
Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet