Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Er dette Sarpsborgs mest etterlengtede boliger?

Annonse fra Block Watne

Bjørnstad på Grålum er i rivende utvikling. Nå satses det på leiligheter som på finurlig vis kombinerer landlig og sentral beliggenhet i Sarpsborg.

SLIK BLIR DET: Leilighetene på Bjørnstad forventes innflytningsklare andre kvartal 2018.

– Her er vi i et område som publikum har ventet på utbygging i, slår Berit Sandberg, selger hos Block Watne, fast.

Hun står og kikker utover området hvor første spadetak allerede er tatt. Det er med stor spenning de nå skal ta fatt på prosjektet som i første byggetrinn huser 56 nye leiligheter.

For i et allerede hett boligmarked i Sarpsborg, er Bjørnstad et kjærkomment tilskudd. Spesielt attraktivt tror Sandberg området er for sykehusansatte.

– Det nye sykehuset i Østfold er blant fylkets største arbeidsplasser og det gir betydelig etterspørsel. Det tar bare fem minutter på sykkel så er man der, forteller Berit og peker mot sykkelstien som like utenfor leder direkte til sykehuset.

– Så det er klart vi er i et populært område her.

«NABO'N»: Espen Kamperhaug og familien flyttet til Grålum for ett år siden og er nabo til det nye Bjørnstad-feltet. – Det er mange i samme situasjon som oss her, som nylig har flyttet hit. Det er hyggelig, forteller Espen.

Har vendt hjem for godt

Espen Kamperhaug er nærmeste nabo til det nye Bjørnstad-feltet. Fra stuevinduet skuer han mot det som vil bli hans utvidede nabolag.

– Vi flyttet hit for ett år siden og det er vi veldig fornøyd med. Dette var tredje gang vi bygde hus, men nå er vi sikre på at det er her vi skal bli, slår han fast.

Kamperhaug vokste opp på Grålum, men med familien har han bodd både i Tønsberg og i Danmark før han vendte hjem.

– Vi pekte ut Grålum som et ønskeområde, og det var litt tilfeldigheter som førte til at vi havnet her. Det har vi ikke angret på, slår Kamperhaug fast, før han legger til:

– Det er et problemfritt sted å bo. Det er et hyggelig, rolig område, som likevel er sentralt. Så vi bor landlig, men det er kort vei til alt vi behøver.

For i nabolaget til Bjørnstad-feltet har man intet mindre enn badeland, Superland, Inspiria, matvareforretninger og kort vei til marka, friidrettsbane og treningssenter. I tillegg er bussforbindelsene i området gode, enten du vil ta flybuss eller lokalbuss. Sarpsborg sentrum er bare en fem-minutters kjøretur unna.

– Føler det har vært en god investering

Selv om familien Kamperhaug har slått seg til ro på Grålum, er de også bevisst på at en bolig tross alt er en investering.

– Bare på det drøye året vi har bodd her, opplever jeg at vi er veldig fornøyd med valget. Også med tanke på økonomi og om vi på et tidspunkt skulle solgt, for det er høy interesse i dette området. Så langt har det vært en god investering, konkluderer han.      

– Vi pekte ut Grålum som et ønskeområde, og det var litt tilfeldigheter som førte til at vi havnet her.

Espen Kamperhaug, nabo til Bjørnstad-feltet

Vil du vite mer om Bjørnstad-leilighetene? 

Velkommen til Bjørnstad lørdag 10. og søndag 11. september klokka 13.00-15.00.

Om Bjørnstad:

* 2- 3- og 4-roms selveierleiligheter fra 58-98 m² BRA.

* Innflytningsklart andre kvartal 2018

* Solrike balkonger og opparbeidede grøntarealer

* Kort vei til dagligvareforretninger, skole, barnehage, marka og fritidsaktiviteter

Her kan du besøke boligprosjektets hjemmeside for mer informasjon.


Nabolag i full utvikling

I dag har boligområdet på Bjørnstad en god blanding av gamle og nye beboere. Noen har bodd her i mange år, men det er også mange tilflyttere.

– Det er mange i samme situasjon som oss her, som nylig har flyttet hit. Det er hyggelig, sier Espen.

Med Block Watnes nye Bjørnstad-felt vil nabolaget utvikles i retning av et fullendt boligområde.

– Leilighetene vil være ferdig i andre kvartal 2018. De blir moderne, lyse og man kan flytte rett inn. Dessuten blir det godt opparbeidede grøntarealer, forteller Berit Sandberg hos Block Watne.

Selv om dette er første byggetrinn understreker Sandberg at det vil se helt ferdig ut både innvendig og utvendig,  så man slipper å føle at man flytter inn på en byggeplass.

– For oss er kvaliteten det aller viktigste. Her skal det være godt og enkelt å bo, avslutter hun.




Få en sniktitt på hvordan leilighetene blir seende ut her:

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet