Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

TEST: Nå bygges eneboliger i området som har «alt»

– Startskuddet går nå i løpet av de neste ukene, så vi har en spennende tid i møte, forteller Geir-Frode Wroldsen hos Block Watne.

GODE MINNER: Trond Hermansen trives på Gressvik - han vokste opp i Gamle Rødsvei og bor nå i Oksviken.

Like mellom Rød og Krossnes på Gressvik skal det nå bygges boliger i et område som allerede er preget av trivelige boligfelt.

– Vi tenker dette området appellerer til de aller fleste, spesielt barnefamilier og par som vil bo nytt og vedlikeholdsfritt, forteller salgskonsulent i Block Watne, Geir-Frode Wroldsen.

Skal hete Rødsberget

Med byggestart rett rundt hjørnet, skal 24 eneboliger bygget i kjede stå klare neste år.

– Boligene får en veldig fin beliggenhet på en kolle, med gode solforhold og grøntarealer. Det blir varierte prisklasser og forskjellige planløsninger, lover Wroldsen.

Prosjektet heter Rødsberget og «nærmeste nabo» blir Oksviken, et allerede populært og etablert boligfelt.

Vokste opp rett ved tomta

Trond Hermansen vokste opp i Gamle Rødsvei, tvers over veien til der Rødsberget nå skal bygges.

Han mimrer om glade sommerdager som indianer og cowboy med de andre ungene på feltet, hvor han bodde frem til 19-årsalderen.

– Mange barnefamilier har etablert seg i området og det er nok fordi det er veldig trygt her. Kort vei til det meste, det er ikke noen gjennomgangstrafikk og det er enkelt for barna å komme i kontakt med hverandre, sier Hermansen som selv flyttet et steinkast unna barndomshjemmet, til Oksviken, da han skulle ha familiehus etter ti år i Oslo.

I tillegg var kort vei til sjøen og sommeridyll blant de kvalitetene familien satt stor pris på.

– For oss er det bare syv minutter, så er vi ute i skjærgården, smiler Hermansen.

For oss er det bare syv minutter - så er vi ute i skjærgården.

Trond Hermansen, beboer

Hagefester, jogging og lek

Camilla Thorkildsen og familien flyttet også til området for ti år siden. Siden den gang har hun blitt en skikkelig Oksviken- og Gressvik-patriot.

– I starten var det veldig sosialt for ungene og de hadde gode venner her, men nå er det helt uaktuelt for oss voksne å flytte også, forteller Camilla Thorkildsen, som er lærer på Cicignon.

– Nå sykler barna sammen til skolen, de leker sammen og vi voksne jogger sammen, har hagefester eller tar en kaffe hos hverandre. Det er utrolig trivelig, smiler læreren.

Ettersom det er kort vei til Trondalen, er mange i nærmiljøet engasjert i Gresvik IF. Der finnes både kunstgress og ekte gressbane, samt håndballhall og aktiviteter for alle aldre.

– Vi har tre gutter som er aktive der, og jeg må si det er en veldig fin breddeklubb som tar godt vare på alle. Det er mange foreldre som hjelper til der, så det er en god arena for oss voksne til å bli kjent også.

Boligkjøper Simon: – Du slipper å gå på en smell

Simon Holt har nettopp flyttet inn i sin enebolig fra Block Watne på Begby. Selv om han fortsatt lurer litt plasseringen til noen av de mange bildene han har, har det allerede blitt et trivelig hjem med personlig preg.

– Etter jeg valgte hustype og signerte, fikk jeg informasjon om tilvalg. Du kan så å si bytte ut alt du vil, så da begynner du å tenke over hvordan du vil ha det. De sendte meg målestokker og tegninger, så det var fin oppfølging, forteller Simon, som signerte i juli og flyttet inn åtte måneder senere.

Holt satte spesielt pris på tryggheten ved å kjøpe hus fra Block Watne.

– Det er et stort firma og har jobba i så mange år, så det er veldig trygt. Du vet at de ikke vil gå dukken og du slipper å gå på en smell med et halvferdig hus som aldri blir ferdig, forteller han og legger til:

– Jeg kjenner noen som er snekkere i Block Watne og det er flinke folk og du vet at de bruker entreprenører som de er trygge på, så det går litt på ryktet, avslutter den ferske boligeieren.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet