Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sarpsborg gjør en forskjell for denne kaffeplantasjen

Annonse fra Joh. Johannson Kaffe AS

Morgenkaffen din er kanskje verdt sin vekt i gull? Ikke bare styrker den deg i hverdagen, men det du kanskje ikke vet er at kaffen også kan ha økonomisk styrke.

Kaffebonden Cesar Villeda fra Guatemala i arbeid. På det norske markedet finnes Cesars råvarer i Farmer’s Coffee.

I Guatemala sitter en kaffebonde ved navn Cesar Villeda. Han er veldig takknemlig for at folk i Fredrikstad og Sarpsborg kjøper produkter med Fairtrade-merket på seg.

Cesar er leder for et kooperativ, som igjen er medlem av paraply-organisasjonen Fedecocagua. De arbeider for å hjelpe småskala kaffebønder i det fattige landet i Mellom-Amerika.

Kooperativet Cesar er med i, ble for en stund tilbake Fairtrade-sertifisert. Det har gjort at Cesar, og mange bønder med ham, har fått en bedre levestandard. Det sørger også for rettferdighet både i lønn og arbeidsbetingelser, to ting som ikke er selvsagt for en kaffebonde.

Østfold gjør en forskjell for kaffebøndene

– Jeg tror ikke folk i Fredrikstad og Sarpsborg tenker så mye på at vi er Fairtrade-kommuner, sier Ole Wiggo Lian. Han er Fairtrade-ambassadør og sitter i Østfold fylkes styringsgruppe for Fairtrade.

At man er en Fairtrade-kommune innebærer et ansvar for å bevisst velge produkter som bidrar til rettferdig handel. Ved for eksempel feiringen av byjubileet i Sarpsborg i år ble det servert Fairtrade-kaffe.

For selv om det kanskje er litt ubevisst for folk flest, så er vi i Fredrikstad og Sarpsborg med på å bidra til en viktig forandring i fattige land. Ikke bare bor vi i Fairtrade-kommuner, men Østfold er Norges første og eneste Fairtrade-fylke.

Samfunnet her vokser og blir bedre for hvert år som går på grunn av Fairtrade

Kaffebonde Cesar Villeda

Dette er Farmer’s Coffee

☕ Er en kvalitetskaffe med god fylde og fin syrlighet fra Sør-Amerika.

☕ Dyrkes i høyder over tusen meter, der frisk fjelluft og fruktbart jordsmonn gir perfekte forhold for å dyrke kaffe.

☕ Er 100% Fairtrade-sertifisert - det betyr at dette produktet oppfyller internasjonale standarder for rettferdig handel. Ditt kjøp fører til bedre arbeidsvilkår og tryggere sosiale forhold for bønder i fattige deler av verden.

Hadde ingen garantier for lønna

I Guatemala er nemlig arbeidssituasjonen en helt annen enn her hjemme. Uforutsigbar inntekt og pressede arbeidsforhold var noe Cesar stadig vekk måtte godta som kaffeprodusent. Gjennom samarbeidet får Cesar nå en minstepris for kaffen han produserer.

Dette betyr at når prisen for kaffe er lav på det kommersielle markedet, vil Cesar motta en bedre og mer rettferdig pris for kaffebønnene sine. På det norske markedet finnes Cesars råvarer i Farmer’s Coffee.

Den økte inntekten har ført til at Cesar har kunnet betale utdannelse til barna sine – noe han er svært stolt av. Sønnene Abel (29) og Jonathan (22) og døtrene Denia (25) og Maria Lydia (20) er alle i full jobb.

Kaffen sørger for skole til de lokale barna

Ikke bare har Fairtrade stor påvirkning for privatpersoner som Cesar. For salget av kaffen mottar lokalsamfunnet en ekstra pengepott. Pengene har bidratt til enorme endringer lokalt, blant annet er det blitt investert i et helsesenter, en skole og elektriske nyvinninger som letter arbeidet på kaffemarkene.

– Barnebarna mine får nå muligheten til å gå på skole, og mange beboere i området nyter godt av tilbudet fra helsesenteret, forteller Cesar.

Cesar forteller at han er svært fornøyd med tilværelsen:

– Samfunnet her vokser og blir bedre for hvert år som går på grunn av Fairtrade, sier han.

Ole Wiggo Lian, fairtradeambassadør i Østfold fylkes styringsgruppe for FairTrade.

Dette er den enkleste måten å bidra på

Grunnen til at det er så stort behov for Fairtrade innenfor kaffebransjen, er at de digre multinasjonale selskapene klarer å presse prisen, fordi de kjøper enorme mengder kaffe.

– Etter at den internasjonale kaffeavtalen forsvant i 1989 er det ikke noen minstepris lenger, det er markedspris, som kan være altfor lav til at det går å leve av, forklarer fairtradeambassadør Ole Wiggo Lian.

Ved å velge Fairtrade-merkede produkter bidrar man til å gjøre en forskjell på en veldig enkel måte.

– Det viktigste og enkleste folk kan gjøre er å se etter og velge Fairtrade når vi handler dagligvarer, påpeker Lian.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet