Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Vi i Sarpsborg har mye å feire!

Annonse fra Quality Hotel og Resort Sarpsborg

Hotelldirektør Richard Paulsen sier et av kjennetegnene ved å være Sarpsborg-patriot, er at han tør å feire når noe går bra. De siste årene har det vært mye å feire, både på fotballbanen og arbeidsplassen.

17 år har gått siden Quality Hotel Sarpsborg dukket opp som et solgult landemerke langs E6 på Grålum. Mye har skjedd siden den gang, og Quality-hotellet har i dag blitt et av de største aktivitetshotellene i Norge. 

Med deres egen 12,5 meter høye klatrevegg, fotballbane, ballbinge, høydepark, 9-hulls minigolfbane, og sitt ekstremt populære badeland, har Quality Hotel Sarpsborg blitt hele Østfolds lekestue.

– Det er klart vi er svært stolte av å kunne tilby et så bredt spekter av aktiviteter til våre gjester. Det gjør det ekstra gøy å jobbe her på hotellet.

Vil gjøre litt ekstra ut av begivenheter og høytider

De siste årene har det vært en stor økning i lokale Sarpsborg-familier som legger både ferier, feiringer og helgekos til Grålum, noe hotelldirektør Paulsen selvfølgelig synes er svært hyggelig.

– Vi prøver å gjøre litt ekstra ut av begivenheter og høytider, slik at familier i nærområdet får lyst til å komme hit for å slappe av og få et avbrekk i hverdagen.

Hotellet, som også har en egen restaurant og café, merker dessuten at pågangen de seneste årene har gått betraktelig opp når det kommer til reservasjoner foran begivenheter som 17. mai og julebord-sesongen.

Ingvild Jacobsen, Richard Paulsen og Ida M. Petursdottir hilser velkommen både barn og voksne, enten de kommer fra Sarpsborg eller langveisfra.

Sarpsborg-familier tar helgen på hotell

Nærmere 200 ansatte jobber ved hotellet, som blant annet tilbyr gjestene Barnas Hotell - en pakkeløsning som aktiviserer familiens minste på ettermiddager og kveldstid, slik at foreldrene får tid til å slappe av alene.

 Klart det er litt ekstra gøy når familier fra Sarpsborg sjekker inn for helgen. Det er med på å skape engasjement blant de som jobber her. Vi ser en tydelig trend i at Østfolds befolkning velger å overnatte hos oss for å få bruke de mange godene hotellet har å by på.

Allsidig aktivitetstilbud gir tilbakevendende gjester

I tillegg til å dra stor fordel av å ligge langs E6, er Paulsen veldig fornøyd med sin sentrale plassering i Sarpsborg, som har blitt en magnet for alt fra kurs og konferanser, til bryllupsfeiringer og sporty kick off-arrangementer. Med sine 600 parkeringsplasser slipper gjestene dessuten å uroe seg for tikkende parkometre.

 Det er gøy at hotellet har så mye å by på, at gjestene ofte må komme tilbake flere ganger for å oppleve alle aktivitetene.

Ved siden av hotellets egne fritidstilbud, ligger Velvet Spa og Family Sports Club under samme tak, sistnevnte med sin egen PT-avdeling.

Quality Hotel Sarpsborg har i en årrekke støttet opp om både byens herre- og damefotball, og hotelldirektør Paulsen sier at han er ekstra stolt av Sarpsborgs mangfoldige idrettsfokus. 

Tekst: Amedia Marked Innholdsproduksjon

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet