Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vil skape mer liv i Sarpsborgs gater

Annonse fra Boomerang

Kristiansen/Falleth-familien fra Fredrikstad satset på butikkdrift i Sarpsborg. – At vi er konkurrenter i idretten er sunt, men når det gjelder alt annet skal vi være åpne, samarbeide og ønske hverandre det beste.

Man - ons: 9 - 17 | Tor: 9 - 19 | Fre: 9 - 17 | Lør: 10 - 16

– Alle byer med respekt for seg selv har en paradegate. Når du reiser til København så setter du deg ikke i taxi for å dra på kjøpesenteret, du drar ned på Strøget og går i gatene rundt, og sånn er det jo ellers også, sier Kristian Kristiansen, daglig leder i klesbutikken Boomerang.

Kristian, søsteren Nina og resten av gjengen i Boomerang har i mange år vært lidenskapelig opptatt av å skape mer liv i Fredrikstads sentrumsgater, hvor man tidligere slet med mange tomme lokaler. I dag er alt fylt opp.

– Det er utrolig trist med et bysentrum hvor det ikke er aktivitet. Du bygger ikke stolthet til innbyggeren hvis det er gråpapir i vinduene. Du vil jo at det skal skje noe og syde av blide folk, fortsetter han.

Da de åpnet Boomerang midt i gågata i Sarpsborg i desember 2015, var det med en plan om mer enn å kle opp sarpinger. 

– Vi vil være en støttespiller her i Sarpsborg, påpeker Kristian.

SKREDDERSØM: Christoffer Falleth fikser de siste detaljene på dressen til Morten Frølich på Boomerang i Sarpsborg.

Erfaringer på godt og vondt

Kristiansen er strålende fornøyd med 1000-årsjubileet i fjor, og fremover har han tro på mye folk og aktivitet i sentrum, spesielt etter den vellykkede Kulåssprinten.

– Kulåssprinten var dritkult! Det er tv-trailere, smørebusser og masse folk, virkelig helt rått. iSarpsborg bidrar sammen med Sarpsborg Handelsstand Sentrum med mange flotte arrangementer.

På hvilken måte håper du å bidra til et mer levende sentrum?

– Jeg tenker at vi kan bidra i næringsforeningen med de erfaringene vi har fått på godt og vondt gjennom mange år i Fredrikstad. Jeg føler jeg vet mye om hva som fungerer og ikke, og det tror jeg vi kan bruke til noe bra her.

Begraver myten om den røde løperen

Som Fredrikstad-folk i Sarpsborg har det dog blitt noen spørsmål rundt en rød løper som butikken daglig ruller ut foran butikken i St.Marie-gate.

FARGEFORVIRRING: – Vi gjør det fordi kundene er våre gjester og skal bli løftet frem. Men vi har fått reaksjoner på den røde løperen, forteller Kristian med et smil.

– Folk trodde det var rød for FFK og Stjernen, men da tenkte jeg «hva i all verden?». Rød løper er en internasjonal greie! Den skal jo være rød.

Men da Kristiansen oppdaget at noen sentrumsbutikker har blå løpere, måtte han med en porsjon nysgjerrighet og ydmykhet sjekke opp i saken.

– Jeg ringte firmaet som driver med utleiematter, og Sarpsborg er den eneste byen i Norge de visste om som har egenprodusert blå løper. Det sier litt om patriotismen, sier han og legger til:

– Vi skal i hvert fall være ydmyke og ta sånt alvorlig. Får vi mange kommentarer skal jeg gjerne bytte, men foreløpig synes jeg det er galt at vi ikke kan ha rød løper til kundene våre. For vi prøver å ta imot kundene våre som viktige gjester, avslutter han.

Tekst: Rikke Monsen, Amedia Marked Innholdsproduksjon

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet