Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Appen som forenkler veien til 08-kamp

ØstfoldBillett-appen gir deg billigere bussbillett, enten du skal på Sarpsborg 08-kamp eller møte venner i sentrum.

ØstfoldBillett

Appen kan du laste ned gratis til iPhone her og til Android-telefoner her.

Han er opprinnelig trønder, men 29 år gamle Robert Nordli har vært en ihuga Sarpsborg 08-supporter siden han flyttet til Østfold for noen år siden.

Flere ganger hver uke tar Robert 200-bussen inn til Sarpsborg sentrum, og nå som fotballsesongen sparkes i gang, ser han fram til å møte sine medsupportere på vei til kamp.

Vil være sosial og miljøvennlig

– Det er veldig hyggelig å ta Glommaringen-bussen dit jeg skal. Jeg kommer lett i snakk med folk, og liker at jeg gjør noe miljøvennlig samtidig.

Som de fleste av oss, har Sarpsborg-patrioten alltid med seg mobilen. Derfor var han kjapt ute med å laste ned Østfold kollektiv sin app «ØstfoldBillett», da den ble lansert.

– Det var veldig enkelt å laste ned appen. Da jeg hadde lagt inn kortinformasjonen min, og godkjent med bank ID-en, var den klar til bruk på to minutter.

Nå som mange har begynt å bruke appen til å kjøpe bussbillett, har køene blitt mindre og avgangene er mye mer punktlige.

– Man viser bare billetten til bussjåføren før man går og setter seg, legger han til.

Har forenklet hverdagen

At billettene man kjøper i appen, er billigere enn om man betaler med mynt eller kort, er selvfølgelig også en fordel.

– Jeg må si det er deilig å slippe stresset med å ha løse kontanter i jakkelomma til enhver tid. Og så får jeg jo rabatt på hver billett i tillegg. Appen har uten tvil forenklet min hverdag.

I likhet med mange andre gleder han seg til å treffe venner på Sportspuben for en halvliter eller to før kamp, nå som sesongen sparkes i gang.

– Man har så mye mer frihet når man tar bussen dit man skal. Det liker jeg!

Slik fungerer ØstfoldBillett-appen

Med appen kan du enkelt og raskt kjøpe enkeltbillett til bussreiser i hele fylket. Dessuten får du rabatt, prisen er kun 30 kroner for voksen og 15 kroner for barn, ungdom og honnør.

Billetten gir fri overgang i 110 minutter på lokale bussruter i hele Østfold, inkludert Flexx og TIMEkspressen internt i Østfold, men gjelder ikke for nattbusser eller Flexx Natt.

I løpet av 2018 vil man også kunne kjøpe periodebilletter i appen, et tilbud som i lang tid har vært ønsket av mange.

Appen kan du laste ned gratis til iPhone her og til Android-telefoner her.

Slik bruker du ØstfoldBillett første gang

• Last ned billettappen

• Registrer deg

• Les og godkjenn brukervilkår.

• Fyll inn ditt mobilnummer.

• Motta en aktiviseringskode på SMS.

• Fyll inn aktiviseringskoden.

• Legg inn din epost–adresse hvis du ønsker kvittering.

• Legg til bank–⁄kredittkort. Bankkort som er blokkert for netthandel kan ikke benyttes, som for eksempel Visa Electron.

• Kjøp billett

• Billetten vil være tilgjengelig i løpet av noen sekunder.

• Gå ombord når billetten er lastet ned og nedtellingen har startet.

Tekst: Amedia Marked Innholdsproduksjon

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet