Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Har toppet laget

Annonse fra Dahles Auto

Mannskapet er forsterket, hver rolle er dekket opp og det trenes kontinuerlig. Ja, visst har Dahles Auto begynt å minne om et fotballag!

De siste årene har Dahles Auto hatt et eventyrlig salg av biler, som igjen har sørget for at bilbutikken på Tunejordet så behovet for å ansette flere dyktige folk.

– Vi har fått inn nye, lokale ansatte og vi har funnet de forskjellige posisjonene. Nå har vi et ganske variert mannskap med forskjellige ferdigheter og egenskaper. I tillegg har vi gjort tilpasninger internt, som har gjort at folk virkelig har blomstret, forteller markedssjef Kjell-Ove Rosenvinge.

Disse endringene har de sett resultater av, for økt salg og ekstra fornøyde kunder er fasiten.

– Jeg tror folk synes det er lett å komme inn her, det er en butikk med mye moro og full fart.

Markedssjef Kjell-Ove Rosenvinge

Trener på sin egen måte

En viktig del av fotball er trening - blir det mye trening på dere?

– Hehe, vel, vi driver også med trening på vår måte. Vi må vedlikeholde kunnskapene, kurses om det som er nytt og samtidig være oppdatert på markedstrender, forteller Kjell-Ove.

Og når kunnskapene skal stå sin prøve, er noe av det viktigste å kjenne kunden.

– For oss er det viktig å lage en best mulig relasjon, for gode produkter har vi. Det vi må gjøre er en behovsanalyse for å finne rett produkt til kunden. Når folk kommer tilbake til oss for gjenkjøp, da er ringen på en måte sluttet. Da har man fått et tillitsforhold man kan jobbe videre med, fortsetter han.

Derfor økte de støtten til Sarpsborg 08

I år har Dahles Auto økt støtten til Sarpsborg 08 og blitt sølvpartner.

– Vi er på mange arenaer i Sarpsborg, men Sarpsborg 08 er en av de store. Det er en selvfølge at vi skal være der. Jeg tror det er en viktig sosial arena for næringslivet i byen vår, men vi ser også at det bærer frukter for miljøet på jobben, forteller Kjell-Ove og fortsetter:

– Det er mange fotballinteresserte hos oss og mange som trofast drar på stadion hver eneste kamp. Det er viktig, fordi du treffer kollegaer på en annen arena enn på jobb. Når du får dele opplevelser sammen på stadion, så får du noe betydningsfullt ut av det og det skaper et enda sterkere samhold i bedriften.

GODT HUMØR: – Jeg tror folk synes det er lett å komme inn her, det er en butikk med mye moro og full fart, forteller markedssjef Kjell-Ove Rosenvinge.

Tekst: Rikke Monsen, Amedia Marked Innholdsproduksjon

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet