Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bruker farger som kjærlighetserklæring til Sarpsborg

Annonse fra Citroën

Citroën-forhandler Ulf R. Johannesen mener Sarpsborg surfer på en bølge av positivitet. Nå pusser bilbutikken opp en traust sentrumsvegg for bidra til festen.

– Det er en gryende optimisme her i byen, slår Ulf R. Johannesen hos Bertel O. Steen fast.

Han nevner den flotte byhagen i Østre bydel som et godt eksempel som bidrar til optimismen.

– Det er helt fantastisk med sånne tiltak. Folk i Sarpsborg har et ønske om å få til ting og det gir resultater, mener Johannesen.

Jaktet grå vegg som skulle friskes opp

Citroën skiller seg ut, og det var herfra Johannesen og flere Citroën-forhandlere med ham, hentet inspirasjon for å bidra til en mer fargerik by.

– Nå som vi har så mye flott å glede oss over her i Sarpsborg, er det fint å kunne komme med et lite bidrag til festen, smiler bypatrioten lurt.

Citroën-forhandler Ulf R. Johannesen

Derfor har Johannessen nå funnet en kjedelig, grå sentrumsvegg. Den skal males i en frisk farge av malermestere.

– Vi har forhørt oss med alt fra Riksantikvaren til Sarpsborg kommune om det bygget vi skal friske opp, og det er bare positivitet fra ende til annen.

Akkurat hvilken vegg det er snakk om, er foreløpig hemmelig, så man må vente spent til resultatet er klart.

– Dette blir vår måte å si at vi er glad i byen, fortsetter han.

Håper å inspirere andre

I lys av stuntet synes Johannessen det ville vært koselig om det blomstrer opp en ekstra dugnadsånd blant folk i Sarpsborg.

– Det er ikke noe som er hyggeligere enn om vårt lille bidrag vil inspirere andre til å ta opp kampen mot det grå i hverdagen. Alle kan delta på sin måte, påpeker han.

– Jeg tror det gjør noe med oss mennesker at det er litt friske farger, og ikke gråtonede industribygg. Det skaper liv, forteller Johannesen.

Dette blir vår måte å si at vi er glad i byen.

Ulf R. Johannesen, Citroën-forhandler og daglig leder på Bertel O. Steen Sarpsborg

Aldri gjort noe lignende

Til vanlig er Bertel O. Steen en ivrig sponsor av en rekke lokale klubber og lag. Dette blir en annerledes måte å gi tilbake til byens innbyggere.

– Vi er med i bybildet ellers, men dette blir på en helt ny måte og jeg håper det blir godt mottatt av byens innbyggere.

Redaksjonen i Sarpsborg Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet